tisdag 8 december 2009

Strage TXT

Fredrik Strage är en av de roligaste skribenter vi har. Hans krönikor, artiklar och recensioner, bl a i DN, är så sjukt smarta, och torrt intelligenta. Även om jag inte alltid (rentav oftast inte) håller med Strage i sak, varken vad gäller musik eller annat, så är det alltid ett stort nöje att läsa det han skriver. När jag nu håller boken "Strage TXT" i handen är det med både gapflabb, fnitter och instämmande hummanden jag botaniserar i texterna.

Gamla favoriter som återbetalningen av biobiljetterna till Arnfilms-besökarna - Strage hade oförtjänt, av slarv/lättja, gett den en trea i betyg - varvas med en helt serös(?) text om Kaninhoppning och nyblivna favoritbetraktelser som den om Idoldyrkan efter 37 (han fyller inte 37 förän om ett par veckor, men det har ingen betydelse): "Sedan ett par år tillbaka kan jag se de mest anstötliga föreställningar och uppfatta dem som gulliga: black metal-band som hyllar Satan, gangsterrappare som hyllar automatvapen, halvt medvetslösa rockers som hyllar leverskador. /../ Ord som 'bedårande', 'söt' och 'sympatisk' poppar upp när man ska beskriva unga band - även om det gäller svartklädda, kyrkbrännande misantroper." Läs och roas!

Nedräkningen av Sveriges bästa metalalbum fortsätter idag på Werock.se med plats nio. Nedan en låt med bandet och albumet jag har gett den placeringen. Lite gulliga tycker jag att de är... ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar