fredag 16 juli 2010

3-årslistan - TREMOR

Tog 3-årslistan slut med Thåström? Nä, tio band/album var utlovade och nio har presenterats. Jag bara kom av mig lite där.

Sist i bokstavsordningen av de tio band som har haft särskilt stor betydelse för bloggen och för mig musikaliskt under de tre år Kims blogg har funnits, är det band som på sätt och vis kanske betytt allra mest. TREMOR, bandet som har gett mig mod att våga lyssna och ta in helt nya musikaliska intryck, mod att älska musiken helt för sin egen skull.

Detta är norsk svartmetall när den är som bäst. Inträngande, rå, vacker, känslig och smart musik. TREMOR, mitt raster för att hitta in i och ut ur black metal-träskets ständiga gungfly...

Ole Alexander Myrholt, som också är ena halvan av tidigare listade ENSLAVEMENT OF BEAUTY, ligger bakom detta projekt som 2006 gav ut albumet "This Is Primitive Hate" och två år senare släppte den minst lika svarta pärlan "Lipsynced whith Satan EP".

Multimusikern Myrholt har för närvarande - som alltid :) - ett nytt projekt på gång, den här gången "death/horror metal" vid namn THOSE LEFT BEHIND. Debutalbumet, "Horror Classics - and other tributes to the darkside", släpps nu i månadsskiftet och jag är ganska så nyfiken på vad han hittat på denna gång...

TREMOR-EP:n representeras av titelspåret Lipsynced whith Satan samt låten Vampiri di Praga i den uppdatterade och nu kompletta 3-årslistan på Spotify.

TREMOR inspirerade mig också att ge mig på egen uppladdning av låtar på Youtube. Tror alla spår från EP:n varit uppe på bloggen utom denna BATHORY-cover, Satan My Master.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar