lördag 20 augusti 2011

EINHERJER? Ja, faktiskt


Folkmusikinspirerad "viking metal" funkar sällan särskilt bra i mina öron. Så det är med viss skepsis jag klickar på länken när Indie Recordings - som f ö är ett verkligt kvalitetsbolag vad gäller främst black metal - mejlar en länk med EINHERJERs första singelsläpp från den kommande plattan, den första från bandet på närmre åtta år. Finner mig dock tryckandes Varden Brenne på repeat fler än en gång, för något är det där som hakar fast mig.

Norska EINHERJER som bildades redan 1993 släppte fyra album mellan 1996 och 2003 innan bandet lades på is ett antal år. Bandets lyrik har oftast varit på engelska medan någon låt på vart album haft norsk text. Denna gång tycks dock modersmålet bli dominerande. Trots att jag skulle föredra att EINHERJER lutar sig tyngre mot sina black metal-rötter än sina folkmusikdito är jag riktigt förväntansfull inför släppet av "Norrøn" den 9 september.

Låtlista:
01. Norrøn Kraft
02. Naglfar
03. Alu Alu Laukar
04. Varden Brenne
05. Malmting
06. Balladen Om Bifrost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar