söndag 10 februari 2013

"The Final Resistance" DARK TRANQUILLITY-tribut

Tributalbum är en av alla inte lika uppskattad företeelse, det vet jag, och jag brukar inte själv känna mig särskilt lockad av tilltaget. Nu har dock spanska bolaget Suspiria Records givit ut ett album där 15 olika band tolkar var sin DARK TRANQUILLITY-låt.  Och jag blev nyfiken.

Urvalet av låtar sträcker sig från 1995 års "The Gallery" och fram till senaste albumet, "We Are the Void" från 2010. Jag kan inte DT:s tidiga katalog bra nog för att kunna ha en åsikt om urvalet som helhet, men konstaterar att mitt favoritalbum med gruppen, "Fiction" (2007), representeras av tre låtar, endast "Damage Done" (2002) bidrar med fler, så där är jag nöjd. Även om inget band vågat ge sig på favoritspåren Icipher och Inside the Particle Storm.

Hur klarar då banden av sitt självpåtagna värv? Inte tokigt alls tycker jag. En del tolkningar lägger sig väldigt nära originalet medan andra, lyssna t ex på MIND HOLOCAUSTs version av The New Build, har en väldigt egen tolkning, liksom SHADOWSPHERE med Focus Shift och inte minst SLAUGHTER OF THE BLUEGRASS tolkning av Punish My Heaven...

Såpass förtjust blev jag iaf i det här att jag satte ihop en spellista på Spotify med tolkningarna parallellt med originalen, dvs först tributversionen och sedan DARK TRANQUILLITYs egen. Om du också blivit lite nyfiken på det här är det bara att kolla in listan :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar