fredag 1 mars 2013

Nytt på WeRock: VREID, SOILWORK, KONGH

Så var månadens första recensioner publicerade på WeRock.se. Och som jag nämnt tidigare (=tjatat om?) har starten på detta år fyllts med, förväntade och verkliga, bra skivsläpp. Så har också recensenterna denna gång delat ut betyg som samtliga ligger på den övre halvan av skalan, och med ett medelsnittsbetyg på 8 av 10 möjliga.


Mitt eget bidrag är VREIDs efterlängtade uppföljare till 2011 års "V". Besviken är det minsta jag blev och jag är därmed en av de recensenter som delar ut toppbetyg, 9 av 10. (Ja, det räknar jag som topp, ännu har jag inte delat ut full poäng till något album. För mig innebär det betyget att det faktiskt inte kan bli bättre - och det har jag inte sett ännu :-).

Om "Welcome Farewell" skriver jag i recensionen bl.a. att det "är ett fåtal band och musiker förunnat att så som VREID kunna plocka det bästa från skilda genrer och skapa harmoni mellan element som tyngd, groove, black metal-partier och det lättillgängligt melodiska - utan att lyssnaren någonsin tappar intresset." Och detta är en platta som jag kallt räknar med att kunna återkomma till ofta och finna nöje i länge, länge.

Bland andra intressanta släpp denna gång återfinns t.ex. SOILWORKs dubbelalbum "The Living Infinite" som också den kammar hem betyget nio, från Metallbibliotekariens hand. Och då är det bra, det kan jag garantera :-) Martin är inte den som hyllar melodisk death om det inte verkligen har något speciellt att komma med. Själv väntar jag hem albumet just när som.

Riktigt höga betyg får också KONGHs "Sole Creation", ENVINYAs "Inner Silence" och  DEFEATED SANITYs "Passages Into Deformity". Massa positiv läsning denna gång alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar