torsdag 6 september 2012

KATATONIA-kavalkad

Just nu har jag "fastnat" i KATATONIAs diskografi... Jag har inte lyssnat så där extremt mycket på bandet tidigare och när jag nu ägnar tid åt nya plattan "Dead End Kings" dras jag hela tiden till det äldre materialet (tack till Spotify och liknande tjänster). Väldigt mycket blir det fantastiska "The Great Cold Distance" och inte minst då My Twin som är en helt suverän låt, fortfarande.

Men så tuggar Spotify vidare och plötsligt hör jag något helt annat, nämligen EP:n "For Funerals to Come", och min första tanke är att - jaha, nu har Spotify slirat över på nåt annat 'Katatoniaband' - och jag får kolla både en, två och tre gånger innan jag kan ta till mig att detta är detsamma "vanliga" KATATONIA. Death/doom anger wikipedia som genre, och visst finns det även drag av black metal i dessa tidiga skapelser. EP:n är från 1995, återutgiven 2011, och sångare är redan då Jonas Renkse enligt uppgift.

Ja, detta är som att lyssna på ett helt annat band än dagens KATATONIA. Bättre eller sämre? Jag vet inte, men jag gillar det iaf.

Nedan Funeral Wedding från "For Funerals to Come".
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar