tisdag 19 november 2019

Årsbästakandidater 2019: del 2

Februari månad bjöd på mycket gôtt, nedan respresentarat av både grekisk, svensk, holländsk och tysk kvalitet. Sist i inlägget hittar du Spotifylista med hela albumen.

Rotting Christ - The Herteics

Hur kan en så jäkla bra platta vara en besvikelse? Ja , det kan bli så eftersom jag håller Rotting Christ för ett av mina absoluta favoritband och förväntningarna innan är himmelshöga.

Det är såklart mycket bra musik det här, tro inget annat. Mycket bra men det landar inte på den nivå som förra given Rituals som toppade hela det årets utgivning. Jag saknar lite av djupet, utvikningarna och avvikelserna bandet brukar bjuda på.

Min recension av The Heretics på Gaffa.

Downfall of Gaia - Ethic of Radical Finitude

Tysk black metal - finns det ens? Ja, Downfall of Gaia visar att det inte bara finns utan också levererar med bästa besked.

Det här är melodiskt och kanske ska det kallas post black, inte vet jag, men Ethic of Radical Finitude är en fantastiskt gedigen platta med fem spår, samt ett intro, som alla håller stenhög klass.

Martin skrev om låten We Pursue the Serpent of Time på Metallbibliotekariebloggen.


Candlemass - The Door To Doom

Candlemass är alltid Candlemass, och väldigt mycket så. Ett bra och pålitligt Candlemass-album detta. Johan Längqvist på sång funkar utmärkt bra - även om jag inte gillade att bandet mer eller mindre sparkade förre vokalisten Mats Lewén. Det kan väl inte alltid vara sångarens fel när två träter?

Det har resulterat i att jag nu håller ett öga på Lewéns soloprojekt Skyblood och det är ju riktigt trevligt!

Min recension av The Door to Doom på Gaffa.

Within Temptation - Resist


En rasande snygg inledningslåt får mig att ideligen återvända till denna platta. The Reckoning är sådär tung och vacker som det bästa av symfonisk metal ska vara. Den manliga rösten som kompletterar Sharon del Aden här är tydligen Jacoby Dakota Shaddix från Papa Roach. Oerhört effektfullt.

Sen tappar skivan en hel del, så ofta körs förstaspåret på repeat... Men mer spännande finns att hämta vid fortsatt lyssning, med bland annat Anders Fridén på sång i ett av spåren.

Fredrik uppmärksammade låten Raise Your Banner i WeRocks "Halfway to Hell" .

Horndal - "Remains"

Är det vackert? Nä. Är det välljudande? Nä. Men det är högljutt, skramligt, ilsket och angeläget när bruksorten Horndal äras av sina söner med albumet Remains.

"Bruksortsmetal" är kanske inte en genre och ska inte så vara men det är vad jag benämnde första låten Häng Honom på WeRocks Hot or Not när Robert presenterade den där.

Recension skrevs här av Gaffa-kollegan Mathias Skeppstedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar