tisdag 25 mars 2008

Taake - stor smärta i black metal-skrud

Det här inlägget är förbundet med mycken tvekan från min sida. Detta är norsk black metal när den är som starkast och mest brutal, ibland grym och rent vidrig - och stundom rent förödande vacker... Utkastet har legat i en månad och ändrats hit och dit. Ska jag eller inte skicka upp den på bloggen? Och i vilken form? Ja, när ni läser detta har jag tydligen bestämt mig ;)



Tyvärr hittar jag på Youtube ingen anständig upptagning av norska Taakes "Hordalands Doedskvad III", denna våldsamt vackra låt från senaste albumet, ...Doedskvad, men på Taakes Myspace kan du lyssna på denna nära-döden-poesi i sjungen form. Sångaren Hoest skriver och framför alltid sina texter på Bergen-dialekt.

"Den store havoern
Fiskeren
Livet som yrer om natten
Full drapsalarm
Doedsstoet
Alt eller ingenting
...
Toer aa vaere bar
Naar du moeter deg selv alene
Aa endelig foele noe igjen
La Djevelen ta paa deg
Smerten er prins
Doeden er kongen"


Här och nu vill jag istället erbjuda "Nattestid ser porten vid, VII" från bandets första album, Nattestid...




10 kommentarer:

  1. Det vore intressant att veta just varför du tvekat att publicera inlägget om Taake. Motiveringar vill vi ha! :)

    SvaraRadera
  2. Shit, det hade jag inte räknat med att någon skulle begära ;) Men jag lovar, det ska ni få, så snart jag har tänkt ut hur jag ska formulera det på ett klargörande sätt...

    Vad tycker du själv om Taake, Jarno?

    SvaraRadera
  3. Skall bli intressant att höra hur du tänker Kim.
    Brottas själv med liknande etiska överväganden ibland. Burzum har släppt album som kvalar in bland de bästa som släppts inom Black Metal. Men skall man köpa skivorna och därmed stödja hans åsikter? För er som inte vet bakgrunden är han dömd för mord på Mayhems Euronymous, ett antal mordbränder och vållande till en brandmans död i samband med dessa. Han har tidigare utryckt nazistiska åsikter och har varit med i högerextrema organisationer vilka han har stött med inkomster från skivförsäljningen. Han hävdar nu att han bara var med för att provocera men vilken sanning som ligger i det är ju svårt att säga.

    Taakes historia är ju liknande med ett antal fängelsestraff för våldsbrott. Det allvarligaste är väl dock ett uppträdande i Tyskland med en swastika målad på bröstet vilket gav minst sagt stor uppmärksamhet. Tidigare ville Hoest inte precis be om ursäkt men på Taakes hemsida står det idag bland annat: "I do realize that it is rather unforgivable to display a swastika in Germany, yes.
    On the other hand I strongly feel that Black Metal bands should allow themselves to use ANY kind of destructive/negative symbolism, as the basis of this expression is above all: EVIL(!)"
    Läs mer om hans åsikter om händelsen på: http://taake.theblacksun.org/

    När det gäller musiken så är den riktigt riktigt bra...

    SvaraRadera
  4. Bah, småglin som vill provocera. Sånt biter inte på mig. Ju mer blasfemiskt, detso bättre även om jag har svårt för svartmetallens "poetiska" texter och föredrar raka käftsmällar som Slayers "Cult".

    Visst, till viss del har mitt motstånd mot denna genre minskat men jag tycker själv ibland det bara blir fjantigt. Oftast tycker jag dessa karaktärer är mer inskränkta än andra trångsynta individer som balanserar på motsatt sida om religionsvågen.

    Men en motivering tack!

    SvaraRadera
  5. mm . lyssnade på låten Doedskvad III och jovisst den var väl bra , men det e inte riktigt min musik stil.

    Sen har jag en princip om att aldrig blanda ihop artisten/gruppen och hans/deras musik .

    Hade man köpt musik baserat på hur en artist betedde sig och vad han sa , gjorde osv så skulle ens gamla hjältar försvinna hyfsat fort.

    Dregen (Backyard Babies)
    sa det nog bäst efter sitt möte med sin barndoms idol Ace Frehley på en kiss mässa i Norge.
    "Träffa aldrig din idol"

    SvaraRadera
  6. Nu har jag grunnat ett dygn (ja, jag har ju jobbat lite också förstås...), men egentligen inte kommit på något smartare än det som redan är skrivet i kommentarerna ;)

    För det första: om jag förstått rätt är det som jag ombetts motivera inte varför jag faktiskt lagt upp posten - det är ju naturligtvis för att jag tycker Taakes musik är mycket bra! - utan varför jag länge varit tveksam till att posta inlägget, eller hur?

    Shadows of the North klargör bakgrunden mycket bättre än jag kunde gjort själv. Tack för det! Och jo, jag vill inte gynna/sprida musik av den som står för rasism och våldsdyrkan. Gör Taake det? Det var jag osäker på (jo, jag hade läst en del på deras hemsida) och beslöt mig ändå för att publicera.

    Det är alltså inte, Tomasz, de ibland vansinnigt fåniga attributen man kan finna i och kring bm som stör mig (i det här fallen), utan våldsamheter, rasism och - i ytterlighetsfallen - mord och uppmaning till självmord.

    Så, Sorgens Kammer, visst kan de få bära sig korkat åt (att leva så man förtjänar respekt är inte alltid lätt), men mina "hjältar" vill jag inte kalla dem då...

    Nå Jarno - nu väntar jag spänt på dina åsikter också :)

    Shit, inte visste jag att jag hade så här tankfulla läsare ;) Men nu när vi börjat gräva hoppas jag ni som läser är snälla och ger mig gensvar/medhåll/mothåll ;)

    SvaraRadera
  7. Intressant att läsa dina tankar och jag håller med i vad du skriver.

    Tycker att du gör rätt i att skriva om Taake. Förutom att tipsa om musiken har du ju skapat en diskussion om etiska överväganden. Denna diskussion har kanske dessutom öppnat upp någras ögon för vissa artisters mindre smickrande sidor.

    SvaraRadera
  8. Mer diskussion om black metal och etik "hemma hos" Shadows of the North !

    SvaraRadera
  9. Du har hängivna läsare, Kim. Shadows tipsade mig om den här diskussionen i en kommentar på mitt senaste blogginlägg, så här ett drygt år efter det att ditt inlägg lades upp... :-)

    Uppenbarligen en svår frågeställning, att döma av den engagerade debatten! Tyvärr osannolikt att vi lär snubbla över "facit"...

    SvaraRadera
  10. Tack för kommentaren Fredrik, ja, det du skriver i din blogg är verkligen ingen lätt fråga. Du vet kanske att jag senare gjorde en intervju med Taakes Hoest, i samband med skivsläppet, i höstas? (Jag älskar verkligen hans musik)

    Nu jobb. Hoppas kunna återkomma på din blogg med kommentarer senare under dagen.

    SvaraRadera