tisdag 17 mars 2009

"Scythe, Rage and Roses" - Dark Tranquillity

Inte så mycket att skriva om just nu. Har jobbat en del med att få lite bättre fason på Metallicas wikipediaartikel, med lite mer källhänvisningar/referenser, bilder och så.

Mikael Stanne. Foto: Vassil, WikipediaSedan blev det lite arbete med motsvarande för Dark Tranquillity - och jädrar vad mycket bra musik de gjort under åren :) Det tycks inte som vi kan hoppas på något nytt inom det snaraste, hela förra året turnerade de runtom i hela världen i princip. Fast just nu ser det lite glesare ut i spelschemat, så vi kan ju hoppas... Men som sagt, det finns mycket att njuta av i deras tidigare produktion. Här nedan vill jag dela med mig av en av de absoluta favoriterna, hämtad från "The Mind's I" från 1997. Inte begriper jag hur Stanne gör för att få sin röst att stundom låta som ett vattenfall av krossad is...



2 kommentarer:

  1. Gravt underskattat och bortglömt album för undertecknad.

    SvaraRadera
  2. Känns som om att DT ibland får ofärtjänt mycket dålig press då de buntas ihop med någon slags föreställning om likriktad, kreativitetshandikappad "Göteborgs-sound-metal", vilket är ett gravt underskattande av deras musikaliska förmåga. De är grymma!

    När det gäller det här med spelscheman och turnerande, har jag f.ö. idag lagt upp en konsertguide till vårens och sommarens metal-happenings runt om i Europa. Tipsa mig gärna om jag missat någon viktig!

    SvaraRadera