onsdag 30 september 2009

De 100 bästa metalalbumen


Nu är det nån som har gjort det igen. Jaclyn Alexis Bond är den som fastslagit en definitiv bästalista, och denna gång är det "The 100 Best and Absolute Greatest Heavy Metal Albums in the World. Ever." som gäller. Jag hade hoppats, när vi beställde boken till biblan, att det skulle vara en maffig "kaffebordsbok" i sådär galet stort format, men tyvärr. Ändå är denna knappa 15*20 cm häftade bok ett stort litet nöje att bläddra i. Vart och ett av de 100 listade albumen får ett uppslag med info på vänstersidan och albumet snyggt återgivet på den högra.

Nå, urvalet då? Är det inte en totalt omöjlig uppgift att ta på sig att avgränsa de 100 bästa albumen i historien? Förvisso, och ingens lista skulle väl bli den andres helt lik, ändå nickar jag alltsomoftast när jag vänder blad till ett nytt band och ett nytt album. Några band har tre album med på listan; BLACK SABBATH, IRON MAIDEN och SLAYER. Ett band, METALLICA, får ensamt bidra med så många som fyra album (gissa vilka?). Black metal är sparsamt representerat och då med två, som sig bör, norska band, MAYHEM och DIMMU BORGIR. Även VENOM är med.

Sverige då? Ja, jag tycker svensk metal är helt okey representerad med ca 10% av materialet i boken. Och vilka är de svenska album/band som finns med? Utlyser härmed en gissetävling på det - eller en önskelista om man hellre vill det. Vilka band tycker du borde vara listade? Och/eller vilka tror du finns med? Jag kan väl själv säga att jag saknar ett eller ett par men att urvalet inte förvånar mig.

The Blackening"The Blackening" - ett av de 100 bästa albumen någonsin?


12 kommentarer:

  1. ok. gissar.(hoppas)

    Entombed - left hand path
    Yngve Malmsteen - Rising force (eller nån annan)
    Bathory - vilken som helst.

    Men det är säkert Opeth, Hammerfall, At The Gates och Meshuggah bara för att jag inte gillar dem...

    SvaraRadera
  2. Tack för dina gissningar/önskningar, Viktor! Helt fel ute är du ju inte, men vi inväntar lite, som jag hoppas, fler svar.

    Det handlar alltså om 10-11 album, lite beroende på hur man räknar...

    SvaraRadera
  3. In Flames, Dark Tranquillity, Messhugah, At The Gates, Dark Funeral, Entombed, Opeth? Det är mina gissningar även om jag osäker på DF.

    Egentligen en helt onödig bok, hur många såna här finns det nu egentligen?

    SvaraRadera
  4. Nu förvånar du mig lite... Det finns ett band med, Tomasz, som jag trodde du skulle nämna allra först ;)

    Ja, helt livsnödvändig är den kanske inte... Fast för mig är det här en mycket trevlig bok, även om en "definitiv" lista naturligtvis är helt omöjlig att göra. Men den är kul att sitta och bläddra i, läsa här och där och söka upp vissa album på myspace/Spotify osv, som man inte hört på länge - eller inte alls.

    SvaraRadera
  5. Jag sätter min stortå på att At the Gates är med. Det kan liksom inte slå fel.

    Sen blir det lite knepigare men Entombed borde ju vara med, kan tänka mig att Candlemass är med (trots att jag personligen inte är så frälst). Haunted möjligtvis och Bathory borde vara representerat. Hmm...ska tänka under dagen och återkomma.

    PS. Visst är boken rätt meningslös men jag blir ändå lite intresserad. Sånt här är alltid kul.

    PS#2: "The Blackening" SKA vara med men jag tror inte det. Om något så är "Burn my Eyes" med.

    SvaraRadera
  6. Förutom ovan nämnda så kanske Candlemass, Europe, Hypocrisy eller Bloodbath har en plats(bara gissningar - inga önskemål)

    SvaraRadera
  7. http://www.afairjudgement.com/2009/10/01/10-basta-svenska-metalalbumen-enligt-jaclyn-alexis-bond/

    Där har du mina gissningar och det är mestadels dödsmetall som gäller för min del.

    SvaraRadera
  8. Tack Jonte och Shadows för era gissningar, och Jarno för det utförliga "svaret" på din blogg. Kanske får jag engagera er alla som svarat med att skriva ihop en egen svensktopplista på Werock? Hmm, vi får se...

    SvaraRadera
  9. Entombed måste ju vara med, då "Left Hand Path" var en av de tidigaste dödsplattorna.

    Bathory borde ha en plats, men det är svårt att säga med vilken platta, men jag gissar "Under the Sign of the Black Mark".

    Soilwork, In Flames, Meshuggah och At the Gates gissar jag också på.

    SvaraRadera
  10. Kanske även Katatonia? Jag säger Katatonia.

    SvaraRadera
  11. Katatonia förvisso, isf de tidigare mer black metalinspirerande skivorna. Inget nyare. The Haunted givetvis även om jag inte hade blivit förvånad över om de utelämnats. Candlemass givetvis!

    SvaraRadera
  12. Ja, troligen sa det ar

    SvaraRadera