måndag 20 augusti 2007

Varsamt vemod från positivt Dia Psalma

I början av sommaren sände Bandit Rock en intervju med trummisen Stipen, där han utlovar ett återförenat Dia Psalma med "mer nerv", där "folkmusiksinslagen har tonats ner", det blir "inte lika mycket nyckelharpa" men "vemodet finns kvar".

Det blir "råare" men fortfarande trallvänliga refränger, man kommmer känna igen sig men ändå uppleva att Dia Psalma inte upprepar sig. Japp. Vad mer kan man begära? Det kunde varit jag som formulerat intervjusvaren själv, som min egen önskelista till bandet ;)

Och nog får man vemod så det räcker på den aptitretare bandet släppt inför nya albumet! Singeln "Som man är" är precis lika rättfram, känslig och ansvarstagande som Dia Psalma alltid kunnat vara, och vad väljer man att krydda anrättningen med? Jo, liveupptagningar av bland annat "Mördarvals" och tidernas värsta svenska eländesfolkvisedänga, "Det döende barnet": "se nu mor, nu kysser ängeln mig...", snyft. Om jag beklagar mig? - nähäej inte det minsta! Vem vill ha ett glättigt och förnöjt Dia Psalma, när man kan få ännu mera värmande vemod :)

Snart kan du hitta "Som man är" bland de andra albumen av Dia Psalma på biblan .

4 kommentarer:

  1. Kan inte så mycket om detta band, förutom att jag har deras platta Gryningstid därhemma. Kalla sinnen är en förbannat bra låt :)

    SvaraRadera
  2. Och då har du deras första, och tror jag, bästa platta där Kalla sinnen tillsammans med Sol över oss är mina favoriter. Det andra albumet "Efter allt" har t ex Vi svartnar. Sen gjorde de lite på engelska under namnet "Sixguns". Samlingen Psalmade Psalmer sammanfattar det mesta tycker jag. Och nu är det nytt på gång till hösten!

    SvaraRadera
  3. sixguns va väldigt längesen... efter strebers innan dia psalma ens fanns. Va bara tvungen att säga som det är. :)

    SvaraRadera
  4. Ja, det stämmer ju! Och Ulke har väl hängt med hela tiden, i alla namnbyten och nystarter?

    Och, du, välkommen hit till bloggen :)

    SvaraRadera