fredag 10 augusti 2007

Hårdrock på svenska - ja, tack!

Jag blir glad av hårdrock på svenska.
Jag blir glad av "Hårdrock", på svenska :)
Jag blir glad av hårdrock på svenska med Lillasyster :))

Det görs mycken bra svensk hårdrock men alldeles för lite hårdrock på svenska. Visst sjungs det en hel del rock på svenska, framför allt punk kanske. Jag älskar svensk punk som Dia Psalma (längtar efter nya albumet, underbar spelning i november förra året), men vem annars törs sjunga på svenska? Ja, LOK/Lillasyster törs, och bara det ger dem min respekt. Sen är musiken skitskön och jag skulle gärna stå på nästa konsert och skråla med i allsången: "Snälla, ge oss mera hårdrock - låt oss känna att det hamrar".

Berätta det för Lina

Töntiga texter? En del tycker nog så, men de engelska texterna vi i allmänhet lyssnar till är ofta bra mycket "töntigare", men tar sig förbi våra amerikaniserade känselfibriller utan någon reaktion alls. Lyssna mer på texterna!

Och lyssna här du! Välj t ex: Barn utan ben

11 kommentarer:

  1. Hmmm, vette fan. LOK har aldrig gillats i mitt stall. Vet inte varför men nog störs jag av att det är på svenska. Jag vet faktiskt inte.

    Har länkat till dig från min blogg, hoppas det är ok. Säg till annars

    SvaraRadera
  2. OK?! Jag blir stolt som en tupp! (Ja. om det funnes hontuppar förstås ;) Fast det ger mig lite prestationsångest när andra länkar min blogg...

    Och självklart vill jag att andra ska ta del av det som intresserar mig, så din blogg kommer nu finnas länkad hos mig.

    Aha, skulle ju svara något om LOK/Lillasyster också, såklart! Ja, men du inser ju att det är språket. -Lyssna på de engelska texterna! Hur mycket innehåll finns det i dem emellanåt? Och bejaka i så fall samma sak på svenska. Så blir det nog bra :)

    Allt gott!
    Kim

    SvaraRadera
  3. Har inte hört Lillasyster, men gillade de plattor som LOK gav ut. Johan Reivens trummning och proddning gick hem hos mig :)

    SvaraRadera
  4. För mig låter Lillasyster mycket LOK så jag tror du kan gilla dem med. Fast jag är inte kapabel att jämföra på "trummisnivå" så att säga, och vad jag förstår är det bara basisten samt sångaren som är kvar från gamla bandet. De hette Rallypack först och sjöng på engelska ett tag, kanske du hört dem?

    SvaraRadera
  5. Bara hört namnet där med...men man får nog ta och kolla in Lillasyster ändå :)

    SvaraRadera
  6. Underbar blogg.. :D
    O både Lillasyster, Rallypack och LOK är/var underbara. Men tycker nog själv att LOK var bäst.

    SvaraRadera
  7. Tack! :)

    LOK ja, men Lillasyster har å andra sidan rimligen bara börjat sin resa och kommer säkert utvecklas vidare. Det blir kul att följa dem i vilket fall...
    hälsningar /Kim

    SvaraRadera
  8. Ser att du gillar svensk hårdrock. Kika gärna på min myspace, vore kul med lite feedback..

    Peace!

    SvaraRadera
  9. ...och var hittar man din Myspace då?

    Välkommen till Kims blogg förresten!

    SvaraRadera
  10. hårdrock på svenska finns det mycket av, börja på MOLINAs sida
    www.myspace.com/molinatheband
    och klicka runt bland vännerna så hittar du ännu mer / Vic Molina

    SvaraRadera
  11. Tack för tipset, jag ska kolla upp det :) Finns det likheter med LOK/Lillasyster så är det ju alltid av intresse.

    SvaraRadera