fredag 24 augusti 2007

Japansk rock - kan det verkligen va nåt å ha?

Har du lyssnat på japansk rock? Alltså verkligen lyssnat, med öppna sinnen?! Det hade tydligen inte jag.
Men jag får faktiskt kapitulera. Här har jag småfnissat åt Yngsta Klanmedlemmen när hon lyssnar på J-rock: X-Japan, Moi dix mois, Malice Mizer osv. Jag fick dock ge mig för låntagarönskemålen och köpte hem Dir en greys senaste album, efter deras Stockholmsbesök i början av augusti. Den levererades till biblan strax innan jag skulle gå hem för helgen och - ja, den bara slank ner i väskan, oregistrerad och allt (det vete sjutton hur det gick till...;)

Jag böjer mig helt, japanerna i Dir en grey gör bra musik, mina fördomar var bara - just fördomar. Nedan min favorit på plattan så här inledningsvis, i Youtube-variant utan något egentligt videoinnehåll, men lyssna på musiken bara.

"Inget är skönare än att bli övertygad om att man har fel."

Fler smakprov från Dir en grey på Myspace.

Och här ser du när The Marrow of a Bone är tillgänglig på biblan.

5 kommentarer:

  1. Lyssna på Blood Stain Child om du vill höra lite skruvad japansk cyberthrash. En recension av deras nya släpp "Mozaiq" kommer första september på www.werock.se

    Lite småflippad cyberthrash. Tänk ett snällare SYL möter Spock möter Soilwork. Faktiskt riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Tomczek! Jag ska hålla ögon och öron öppna.

    Det är som sagt härligt när man får sina förutfattade meningar omkullslagna.
    mvh /Kim

    SvaraRadera
  3. Håller med till fullo. Blood Stain Child dissade jag full ut först

    SvaraRadera
  4. jag tränar och tränar, lyssnar och försöker förstå......
    Signe

    SvaraRadera
  5. Kul att höra, Signe! Och den låt som jag fick för mig kunde passa dig särskilt är den med svenska Dia Psalma i inlägget före det här. Har du sett/hört den ännu?
    (Den tar lite tid innan den laddas ner, men det är värt väntan :)

    SvaraRadera