torsdag 2 augusti 2007

Med bäring mot Behemoth,
MbmB del 1

Behemoth från Wikipedia,
foto Krzysztof Sadowski

Ibland är det som om ett band plötsligt poppar upp ur intet, och så visar de sig ha funnits i åratal utan att det egentligen hörts något om dem. Naturligtvis är detta helt subjektivt, det är ju jag som inte hört något - men nog är det lite märkligt när plötsligt "alla" omkring en tycks snacka polsk black metal?

Jag har påbörjat en resa med (/mot/till/för?) det polska bandet Behemoth. Black metal är knepigt och brukar ibland kunna landa strax utanför min acceptans, så vi får se hur det går... Så kallad symfonisk black metal, ja okey, då kan det nog slinka ner, om än lite på tvären. Men annars? Nåja, nu ska jag i alla fall ge detta band en, och om det behövs mer än en, chans.

Min nyfikenhet väcktes när flera personer i min omgivning, med omvittnat god musiksmak ;), oberoende av varandra varmt rekomenderade detta band. Jag måste bara kolla in vad det är. Så, häng med om du vill, kanske når denna "resa" snabbt någon sorts mål, kanske tar den abrupt slut imorgon dag, kanske blir det något riktigt spännande av det hela... Vem vet? Vi får se.

4 kommentarer:

  1. Lustigt för i samma veva har även jag blivit rekommenderad bandet. Mina landsbröder till trots, nu försöker jag komma in i deras übersnabba mangel

    SvaraRadera
  2. Jasså, det är därifrån namnet Tomczek kommer :) Har du hittat några Behemothlåtar som du särskilt vill rekomendera?

    SvaraRadera
  3. Hunnit lyssna in mig lite och måste säga att än så länge så tycker jag att 1999 års Satanica är deras starkaste skiva. Har dock inte riktigt gett mig in i The Apostacy än.

    SvaraRadera
  4. Det här måste väl betyda att du faktiskt gillar Behemoths musik...?

    Satanica har jag bara lyssnat på enstaka låtar från så jag ska inte säga emot dig - även om jag själv blev smått besatt av just The Apostasy, till slut ;)

    SvaraRadera