tisdag 29 december 2009

2009 års bästa konsertupplevelser

Nu ger jag mig i kast med den omöjliga uppgiften att, liksom 2008 och 2007, presentera de bästa konserterna under året. Omöjlig eftersom upplevelsen av en konsert är än mer subjektiv än åsikterna om ett album, en låt osv. Årets konsertbesök har varit ganska många. Så här blir dock min slutliga lista över de bästa konsertupplevelserna.

Länkarna går till Werock eller tidigare inlägg här på bloggen.

5. KONGH Metaltown

Jönköpingstrion KONGH var en sådan angenäm överraskning att deras konsert så här i efterhand präglar stora delar av mina minnen av sommarens Metaltown. Sköna musiker och störtskön musik. Det som också präglade festivalen var den nästan olidliga hettan.

4. CRADLE OF FILTH Sonishpere

Om Metaltown gick i värmens tecken var Sonisphere en kyligare och regnigare tillställning. Vad gäller vädret. Konserterna var dock täta och intensiva, och starkast intryck gjorde Danni Filth och CRADLE OF FILTH. Jag blev både hänförd och berörd.

3. THE HAUNTED - Metaltown

En av sveriges främsta frontmän? THE HAUNTED kom som en stormvind och svepte över den av värmeböljan drabbade Bananpiren i Göteborgs Frihamn. Lite hängiga och trötta av värmen var vi innan. Ingen trötthet i världen kan dock motstå kraften i Peter Dolvings scenutspel.

2. IN FLAMES - Annexet 11/12
Trots att konserten under "Taste of Chaos" inte var den allra främsta IN FLAMES-spelning jag varit på, var det ändå lätt en av årets allra bästa konsertupplevelser. Bandets utstrålning på scen är oemotståndlig.

1. METALLICA Globen 6/3
METALLICA på Globen

Första gången jag ser METALLICA är, trots fin konkurrens, årets största konsertupplevelse. Spelningen i Globen följdes senare under sommaren också av METALLICAs festivalkonsert på Sonisphere som även den var en stor upplevelse.

Och även i år har vi haft glädjen att se en massa andra bra band också: DIA PSALMA, DREAM THEATER, OPETH, SLIPKNOT, MASTODON, MESHUGGAH, APOCALYPTICA osv...
SLIPKNOT på Metaltown

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar