söndag 16 oktober 2011

Rukmini Chatterjee och VREID


Bollywood möter norsk black metal? Nja riktigt så är det inte men sant är att ett samarbete mellan black metal-bandet VREID och den indiska dansaren och koreografen Rukmini Chatterjee har annonserats. Projektets namn är Questionings.

Rukmini Chatterjee är en indisk musiker och dansare som i sina föreställningar ofta kombinerar österländskt och västerländskt i en oväntad blandning. Nedan ses först inledningen på en längre svit kallad "Meetings" med både österländska toner och stycken av t ex Edvard Grieg och Reinhold Glière, fortsättningen hittas på Youtube, och sedan en föreställning med, i mina öron iaf, mer traditionell indisk musik.

Jag tycker mycket om när artister ger sig in i oväntade samarbeten, det kan vara allt från ENGELs samarbete med manskören Hellmans drengar till när bm-sångaren Gaahl spelade i musikalen Svartediket på Nationalscenen i Oslo. Dessutom är VREID ett av de mest intressanta black metal-banden i Norge just nu, med ett av årets bästa album, "V". Föreställningen visas i New Dehli och Oslo i mars-april nästa år.






2 kommentarer:

  1. För mig som gillar båda konstformerna så skulle det kunna vara ganska kul.

    Ber förresten om ursäkt för fel pronomen i min blogg. Jag har rättat den nu:)

    SvaraRadera
  2. Mm, det värsta är väl att man måste ta sig ända till Dehli - eller åtminstone så pass som till Oslo :)

    Tack för rättningen, men ursäkt behövs absolut inte. Och det är inte första gången det händer att man tar fel :)

    SvaraRadera