onsdag 7 augusti 2013

SLAYER på Grönan ikväll - Supporta scenen!

Själv ska jag inte dit, men ikväll är det alltså dags för thrashveteranerna SLAYER att bestiga Stora scenen (även om SLAYER knappast lär tycka den är remarkabelt stor ;-) på Gröna Lund för en av alltfler hårdrockskonserter på nöjesfältet under sommartid. När IN FLAMES gjorde likaledes för tre år sedan, som första metalband någonsin på Grönan, frågade sig Anders Fridén: "Är vi folkliga nu?" och det känns väl inte helt fel att kalla Göteborgssönerna vid det epitetet. Jag har dock svårt att tro att SLAYERs musik någonsin kommer benämnas folklig. Själv såg jag dem senast på Sonisphere Stockholm 2010, därifrån bilden.

Sen diskuteras ibland SLAYERs status nu när trummis Dave Lombardo har lämnat bandet och basisten Jeff Hanneman har gått bort. Kvar är sångare/basist Tom Araya och gitarrist Kerry King med två, visserligen "nya" men högkompetenta, instrumentalister i form av  Paul Bostaph (tidigare bl.a. med TESTAMENT och EXODUS,  på trummor och Gary Holt på gitarr. Tror att detta är väldigt värt att höra, även om man tillhör dem som svårt saknar Hanneman och Lombardo.

Så, som Metallbibliotekarierna brukar uppmana: Supporta scenen! Besök Grönan ikväll (100-200 kr. för entré inkl. konsert!) och njut alldeles förbaskat av dagens uppsättning av SLAYER. Nedan en tecknad variant av bandet. Skaparen säger i Youtube-kommentaren att "Some fans carve the Slayer logo into their arm, but a real man makes a cartoon music video.... and THEN carves Slayer into his arm." Tummen upp för det :-)

4 kommentarer:

  1. Angående Metallbibliotekarierna: jag har försökt att kommentera ett inlägg där men det vill inte fungera. Vet du vad som är fel månne? (Ursäkta om du inte har med dom att göra men jag har för mig det).

    SvaraRadera
  2. Hej Christofer, nej jag får det inte heller att fungera men har nu mejlat dem och frågat om det. Hoppas de får ordning på det igen! (Jag samarbetar med Metallbibliotekarie-Martin på WeRock-sajten, så visst finns det en sorts länk här :-))

    SvaraRadera
  3. Sådär, nu har det fixat funktionen igen

    SvaraRadera