måndag 8 juni 2009

Death, doom och debutanter - månadsnytt på Werock

Trodde egentligen aldrig att doom metal riktigt funkade för mig. "Överlastat, överamitiöst och överreklamerat" var min fördomsfulla bedömning... Men, för att kunna recensera en platta måste man - givetvis och som tur är - gräva sig ner så djupt som möjligt i musiken, i bandet, och i genren i stort. Och det gjorde jag. Recensionen och betygsättningen (detta gissel :) var "klar" redan en vecka före "dead line", men plattan fortsatte pocka på min uppmärksamhet. Och plötsligt, och oväntat, växte den sig större än sina förutsättningar. Jag fick helt enkelt skriva om det allra mesta i recensionen om CANDLEMASS "Death Magic Doom", och resultatet går att läsa här på Werock.

Fler nya recensioner ligger uppe på Werock. Mats Manhammar är lyrisk över Haparandabaserade RAUBTIERs debutalbum "Det finns bara krig". Min totala likgiltighet för det bandets musikaliska alster får sig faktiskt en törn. Trots allt "...så handlar bara en tredjedel av RAUBTIERs låtar om krig" enligt Manhammar. Hmm, får kanske ge dem en chans ändå...

Vår "Metallbibliotekarie", Martin Bensch, finner nöje i HEAVEN AND HELLs "The Devil you Know" och AMORPHIS "Skyforger", medan Jonas Andersson mer eller mindre sågar 69 CHAMBERS nya platta, "War on the Inside".

 


 


 

Fler recensioner finner du på Werock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar