söndag 8 december 2013

Bäst 2013 strax utanför Topp 10: Dregen - "Dregen"

Det här handlar i stort sett om en enda låt, ja på ett sätt egentligen om en enda textrad. Men därför måst plattan nämnas bland årets album. Visst gillar jag Dregen, men det där rockiga soundet är ändå inte riktigt min grej, även om jag såklart lyssnat en del både på BACKYARD BABIES och HELLACOPTERS när det begav sig. Men nu gäller det alltså Dregens självbetitlade solodebut.

Första singeln Just Like That tyckte jag var rätt tråkig. När andra singeln (tror jag det är) Flat Tyre on a Mudy Road började spelas i radio öppnades plötsligt öronen och jag hörde - hörde textraden "When I was a kid I had a dad, pretty soon he killed himself, wish he could see me now, I'm a dad..." (typ) och jag drogs till den och till det groovigt bluesiga - inte alls min stil normalt - och blev helt fast. Och det visade sig finnas mer bra text att lyssna till och en fin video därtill.

Det finns såklart fler sköna låtar på plattan, även om inte alla tilltalar mig. Och om det ska vara en enda svängigt rockig platta i år, jag då är valet lätt. Dregens "Dregen" fyller helt det behovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar