måndag 19 november 2018

Årsbästa 2018. Långa listan del 2: D - N

Två månader kvar på året och det drar ihop sig till årsbästalistor. Här på bloggen bjuder jag nu i november på Långa listan med 30 album som finns med i den allvarsamma urvalsleken i år. Listan uppdelad i tre delar presenterar banden kort och i alfabetisk ordning, med eventuella länkar. Idag den mellersta tredjedelen, album av band med namn på D - N. Spotifylista direkt efter sist i inlägget (eller här).

Långa listan 2018, D - N


Domkraft
Flood

Stockholmska Domkraft släppte sitt debutalbum för två år sedan och uppmärksammades bland annat i Metalpodden. Jag var inte riktigt med i hyllningarna då. Två år senare kommer Flood och nu börjar det bli riktigt intressant. Sugande tung psykedelisk doom/sludge.

EinherjerNorrøne spor
Norska Einherjer har varit med länge och gjort mycket. Deras "viking" metal är matig och melodisk. Årets alldeles nysläppta platta, hur långt når den i listsammanhanget? Återstår att se. Lyssning pågår.

EngelAbandon All Hope
Mm, har följt bandet i stort sett sedan start. Alltid gillat, men något har kanske saknats för de riktiga höjderna? Årets album är Engels bästa till dags dato! Spelningen på Skogsröjet gjorde också gott, att höra ett antal av låtarna live. Läs min recension på Gaffa.se

Entropia
Vacuum
Ett av många tips via Metalpodden. Denna gång var det Tomasz som uppmärksammade på detta polska psykedeliska black-/sludgeband. Malanda tungt. Tuungt maalande...

Harakiri For The SkyArson
Ett album med "extremt känslosam post-black metal" skrev kollegan på WeRock och det är ingen dum början för att beskriva österrikarnas vackra svärta i Arson. Här Martin Benschs recension av plattan på WeRock.nu 


Hamferð
Tamsins Likam
Återigen ett tips från Martin Bensch. Färöisk doom/death med "formliga glaciärer av känsla" som han skriver. Läs Martins rent hyllande recension av Támsins Likam på WeRock.nu
Immortal  Northern Chaos Gods
Jag tyckte i min recension att plattan från veteranerna "har de flesta enskilda ingredienser som jag uppskattar i black metal i allmänhet och i norsk svartmetall i synnerhet" men att det ändå fattades något. Tid arbetar dock för denna musik. Här min recension på Gaffa.se

In Vain Currents

Och det här var ett tips från - just det ja, Martin på WeRock :-) Börjar inse hur mycket hans tips påverkat min musiklyssning under året. Redan i januari meddelade han att plattan "med stor sannolikhet hamna på rätt många årsbästalistor". Och, ja, omöjligt är det inte. Läs Martins resension av Currents på WeRock.nu


Kataklysm Meditations
"Inga revolutionerande strukturer men skönt tunga melodier hanterade med ett mycket gott handlag" skrev jag bland annat och framhöll också sångarens röst när jag recenserade Kataklysms Meditations på Gaffa.se

NecrophobicThe Mark Of The Necrogram
Här går tipstacket till bloggen Bara Metal - som för övrigt nästan alltid kommer med fina tips på för mig nya band.  Läs om bandet och The Mark Of The Necrogram på Bara Metal




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar