onsdag 30 juli 2008

Stolen Babies eller Trägen Vinner

Mig händer det ibland att musik som jag först tar avstånd ifrån, eller i varje fall inte tycker om, ändå när jag "tvingas" ha den omkring mig, långsamt tar sig in i sinnet och finner gillande till slut.

Foto: Asentreu, Wikimedia

Ett sådant fall är amerikanska Stolen Babies märkliga musik, ett band som på sin Myspace inte anger någon genrebeteckning men på wikipedia får gå under benämningar som Avant-garde metal och Dark cabaret. Själv "uppfann" jag lite hånfullt termen Cirkusmetal när jag hörde dem första gångerna. När nu Yngsta Klanmedlemmen ändå inte upphörde att lägga skivan i spelaren fick jag till sist se mig besegrad...

Albumomslag, bandets t-skjortor och även illustrationerna till videon nedan är gjorda av konstnären Crab Scrambly. En titt på hans blogg kan också vara kul.

Trummisen i bandet, Gil Sharone, är sedan 2007 och "Ire Works"-plattan även trumslagare i The Dillinger Escape Plan.

Så öppna era sinnen! Nedan Push Button från Stolen Babies hittills enda utgivna fullängdsalbum "There Be Squabbles Ahead", som kom 2006.



4 kommentarer:

  1. Såg bandet som förband till just Dillinger på KB - och jag gillade framför allt sångerskans rent maniska stil. Plus att hon kunde growla ganska hyffsat *skratt*

    SvaraRadera
  2. Kan just tänka mig att det är en rätt festlig tillställning att se dem live :)

    SvaraRadera
  3. Detta måste vara en parodi på Tellitubbies! Ganska ok!
    Signe

    SvaraRadera
  4. Jag har helt missat fenomenet Teletubbies och anar att jag ska vara enbart glad för det, när jag ser vilka trauman det tydligen skapat: En oändlig rad med ångestfyllda YouTube-videosar...
    http://www.youtube.com/watch?v=-LAo1diBzKE&feature=related

    SvaraRadera