torsdag 30 april 2009

ODIOUS från Egypten


Melodisk svartmetall från Egypten är kanske inte det som snurrar mest i min spelare, men ute på nätets irrvägar träffade jag på detta, som jag gillar. Bandet bildades 1998 och fullängdaren "Mirror Of Vibrations" gavs ut 2007. Precis som vi i norsk och svensk black metal emellanåt finner spår av nordisk folkmusik, finns i ODIOUS musik ett orientaliskt anslag, dock inte på något sätt påträngande.

ODIOUS fann jag via ett annat egyptiskt band, SHADOTHRONE, som gjort en cover på ENSLAVEMENT OF BEAUTYs And Still I Wither (kanske EOBs allra bästa låt?). Dessa SHADOTHRONE hittar jag däremot inte mycket spår av på nätet i övrigt. Kan dock inte undanhålla er liveupptagningen av covern nedan. (Ljudkvaliet? Vad är det? :)

EOBs Myspace är ett nytt urval av låtar från bandets samtliga album upplagda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar