söndag 10 januari 2010

Ordning & reda och "vill ha"-syndromet

I helgen har vi sorterat ihop alla husets musikalbum. Tidigare fanns ett ställ i köket, en hylla i vardagsrummet, ett mindre ställ i sovrummet samt en massa utspridda högar med skivor, fodral osv, lite överallt. Bra. Skönt att ha fått lite ordning och faktiskt kunna hitta det jag vill ha.

Men med ordnandet kom plötsligt ett habegär över mig. Jag som brukar säga att jag minsann inte behöver "äga" musiken eller de fysiska plattorna, det enda viktiga är att ha tillgång till den, via Spotify, biblioteket eller andra kanaler. Nu ser jag att en skiva i IN FLAMES-samlingen saknas, att jag har fem av sju APOCALYPTICA-album osv, och känner att det skulle vara väldigt, väldigt trevligt att komplettera. Vadan detta?!

En annan, mer positiv, effekt av städningen var att jag hittar igen en massa bra musik som jag inte lyssnat till på veckor och månader, ja ännu längre i vissa fall :) Såsom DISMEMBERs självbetitlade platta från 2008. Jag kan säga att DISMEMBER var ett av de band vars plattor hamnade bara strax utanför min "Bästa svenska metal någonsin"-lista. Nedan ett exempel på ren och skär svensk dödsmetall.

2 kommentarer:

  1. Härligt, bra jobbat.
    Själv har jag problemet med att det är samlat - men snart inte ryms på den dedikerade platsen!

    Det är tätt, tätt, tätt på hyllorna, och vad gör man när dte är helt fullt? Flyttar? Sorterar ut en del skivor?

    SvaraRadera
  2. Chief: man gör sig inte av med skivorna utan bygger hyllor runt samtliga dörrar i huset/lägenheten. Det ser mycket snyggt ut :) Alternativt gör man som Close-Up Robban och åker 1 miljard gånger till IKEA och tapetserar alla väggar i lägenheten från golv till tak med hyllor!

    Men visst känner jag igen mig Kim!

    SvaraRadera