onsdag 25 juni 2008

True Norwegian Black Metal av Peter Beste

King of Gorgoroth, Bergen
True Norwegian Black Metal: We Turn in the Night Consumed by Fire är en underbar, om än något absurd, fotobok av Peter Beste, med text även av Johan Kugelberg och inledning av Jon 'Metalion' Kristiansen.

Kvitrafn of Wardruna, Bergen
Norska black metal-musiker som Gaahl, King, Fenriz med flera, samt ett och annat uppspikat grishuvud, allt i "Coffee table book"-format. Många fantastiskt vackra och intensiva bilder.

Det skulle varit en upplevelse att se dessa bilder på Bestes tidigare utställning, i New York. I bokform tror jag dock en del av bilderna faktiskt hade vunnit på att visas i ett något mindre format, boken är nästan 30 x 40 cm. En del bilder täcker dessutom ett helt uppslag.

Peter Beste
Om Peter Beste, med länkar till intervjuer och filmklipp kring boken kan ni läsa mer hos Shadows of the North. Det är väl inte heller omöjligt att det skrivs något ytterligare i ämnet på den bloggen, nu när boken är utgiven.

Nattefrost, Sandnes
Denna läckra, påkostade och relativt dyra bok har lockat mig sedan jag först läste om att den skulle ges ut. Dock bestämde jag mig att det inte var något jag skulle lägga pengar på, (egentligen är jag inte mycket för att äga ting, särskilt inte böcker, som ju kan lånas på bibliotek ;). En kombination av olika slumpar gjorde ändock att jag nu sitter med den i min hand, eller snarare i mitt knä. Den boken skulle tydligen till mig i alla fall...


9 kommentarer:

  1. Kul för dig! Jag är inte alls bitter över att jag fortfarande väntar på mitt exemplar...

    SvaraRadera
  2. Synd om dig...

    Mitt ex beställdes genom Adlibris, var väntar du ditt ifrån? Det kommer helt säkert när som helst :)

    SvaraRadera
  3. Jag har äntligen beställt mitt ex. gjorde det från cdon.com den var mycket billigare där.

    SvaraRadera
  4. Bra mycket billigare, ja! Grattis till dig :)

    Och du: Välkommen till Kims blogg :) Hoppas du hittar mer av intresse att läsa här...

    SvaraRadera
  5. Vem är karlen på bilden längst upp? Med röd backgrund?

    SvaraRadera
  6. Det är basisten King (Tom Cato Visnes) från Gorgoroth.

    Tack för kommentaren, och välkommen hit till bloggen :)

    SvaraRadera
  7. True Norwegian Black Metal \m/

    Måste skaffa boken :)

    SvaraRadera
  8. tämkte köpa den här till min pojkvän men det finns två olika böcker när jag ska beställa och prisskillnaden är ganska stor. vad är skillnaden på dom/finns det någon? True Norwegian Black Metal: We Turn in the Night Consumed by Fire och den andra heter bara True Norwegian Black Metal

    SvaraRadera
  9. Ja, gör det, Mathias, den är rätt makalös, och tack för kommentaren :)

    Anonym: det är den dyrare varianten jag har, True Norwegian Black Metal: We Turn in the Night Consumed by Fire, och jag ser på Adlibris att det är den som har Beste som huvudupphovsman. Den är i format ca 40*30 cm och jag misstänker att den andra är en mindre variant som inte fokuserar lika mycket på bildmaterialet kanske. Eller så är det bara en billigare upplaga.

    SvaraRadera