tisdag 8 januari 2013

Bäst 2012 strax utanför Topp 10: NETTLECARRIER - "NettleCarrier"

Topp 10-listan är publicerad på bloggen, och på WeRock, men det är fortfarande några ytterligare 2012-plattor som jag vill kommentera, album av hög rang som trots allt inte kvalade in på topplistann. Publiceringsordningen av dessa är, liksom tidigare, inte rangordnad alls.

Det var fantastikt mycket bra norskt som kom 2012, på min topp 10-lista återfinns som etta ENSLAVED och dessutom HELLHAVEN, NEKROMANTHEON och HELLISH OUTCAST. En annan finfin platta är NETTLECARRIERs självbetitlade debut, bandmedlemmarna är dock inga dunungar precis utan har erfarenhet från ett antal etablerade norska grupper (GORGOROTH,  ENSLAVED, LJÅ, KOLDBRAND m fl). Det här är ett av de album som lika gärna kunde hamnat innanför som strax utanför min årsbästalista.

I recensionen på WeRock skriver jag bl. a. att "norska är svartmetallens modersmål och de bästa låtarna på plattan återfinns också bland de norskklingande. På det hela taget är "NettleCarrier" ett mycket lyckat samgifte mellan grov och rå svartmetall å ena sidan och modern, snygg produktion å den andra. Norsk black metal lever och har hälsan".

Har du ännu inte kollat upp NETTLECARRIER - gör det, det är värt varje minut av din tid.

Min recension av "NettleCarrier" på WeRock.se
Lyssna till "Nettlecarrier" på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar