onsdag 29 maj 2013

Sorundafestivalen - man måste bara älska!

Har just varit på möte inför Sorundafestivalen som går av stapeln nästa vecka. På nationaldagen kommer jag hänga där, i Kulturbussen och representera biblioteket. Och Bråvallafestivalen må ha ett brett och diverserat program men här ligger de iaf miltals i lä! På den här festivalen kan du kolla in, bland mycket annat, både DJ Miss Lopez, fårvallning(!), hårdrock (nåja :-), turkisk dans, "Polisbil, Brandbil & Bärgningsbil", Bockarna Bruce (Springsteen-coverband), "Birgittas dans" samt förhandstitta på Pohlhemsspelet och dansa till dansbandet Champ. Man blir som knäsvag :-) Och detta är bara en bråkdel av vad som händer.

Festivalen pågår 5-8 juni och på lördagen - tro det eller inte - blir det Hönsmarknad. Ja, du läste rätt, vi bor faktiskt i en jordbruksbygd här och, jag erkänner, först trodde jag det var någon variant på loppmarknad, fast kanske med större objekt, men icket. Syftet är att kunna "sälja/byta lite vad som helst i fjäderfäväg, avelsägg och andra smådjur. Du som har sticklingar, plantor från din trädgård, fågelholkar eller annat hantverk är också hjärtligt välkommen".

Om någon nu tolkar detta inlägg för någon slags ironi, eller att jag skulle på något vis missakta denna tillställning - du kunde inte missta dig mer. Okej, jag skulle inte välja The Poodles om man nu faktiskt fick möjlighet att boka en hårdrocksakt på hemmaplan... Men, detta är en festival för gammal och för ung, för ur-Sorunda-bo eller urban stockholms-förortsbo - och jag tycker det är helt förtjusande. Kom och festa med oss! Alla, verkligen alla, är varmt välkomna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar