onsdag 21 april 2010

COHEED & CAMBRIA - "Year of the Black Rainbow"

Claudio SanchezIgår insåg jag att nya COHEED & CAMBRIA som jag väntat på, redan finns tillgänglig sedan någon vecka. Finfina grejer säger jag, om än bara efter ett par lyssningar. Detta är bandets femte album, men i historien om Coheed och Cambria handlar texterna i "Year of the Black Rainbow" om förhistorien, det som skedde innan det första albumet.

Hela historien utspelar sig i nån slags Star Wars-universum vilket också speglas i videon nedan. Mindre intressant än musiken för min del. COHEED & CAMBRIA känns väl igen, inget radikalt har hänt i bandets musik. Claudio Sanchez mycket speciella röst har samma spända klang, men det händer också att han bjuder på mer varierad sång, som i Pearl of the Stars, och detta låter riktigt bra.

Tveksamt ändå om denna platta når upp till tredje och bästa albumets standard, den som har det hopplösa namnet "Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume One: From Fear Through the Eyes of Madness". Men den ska väl få mogna lite mer innan jag säger nåt bestämt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar