måndag 2 januari 2012

Bäst 2011, utanför Topp 10: OPETH - "Heritage"

I samband med publiceringen av våra topp 10-listor på WeRock.se kör jag också en liten bloggserie med album av hög rang som trots allt inte kvalade in på min topplista i slutänden. Publiceringen av dessa blir som det faller sig, och listan är alltså inte rangordnad.

Lite vemodigt känns det allt, att inte bara kunna hylla bandets tionde studioalbum rakt av. Men jag är fortfarande kluven. OPETHs platta hamnade inte på min Topp tio-lista 2011 och den kan på intet sätt mäta sig med förra albumet "Watershed" eller de bästa av bandets tidigare plattor. Men den är absolut inte ointressant och "Heritage" åker visst in i spelaren lite då och då.

OPETHs spelning på Arenan - krossande nersablat av kollegan Robert på WeRock - var för mig en fantastisk upplevelse. Inte alls som förra årets jubileumsspelning på Cirkus, men en mycket tät och spännande konsert utifrån givna förutsättningar.

Mycket spännande blir det att se vilken/vilka vägar OPETH tar framöver, även om det naturligtvis är för tidigt att vänta sig något nytt än på länge.

Läs Martins recension på WeRock.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar