måndag 20 februari 2012

Tosca? - Javisst!

"Det meningsfulla våldet", foto: Jessika Ahlström


                     Tosca, foto: Mats Bäcker, Expressen
"Det är hos Operarepubliken det händer i vinter" skriver Expressens Hanna Höglund om Tosca-uppsättningen i Reaktorhallen KTH. Och jag kan bara hålla med, detta är en fantstiskt intensiv föreställning och för den som liksom mig är opera-ovan (se mitt första operabesök ever) är det experimentella formatet välkommet. Musikens blandning av ren opera och andra sångarter (även Lady Gaga och Carola spelar en viss roll) gjorde det lättare att ta till sig helheten.

Att i gåsmarsch nedstiga de 164 trappstegen till Reaktorhallen 30 meter under markytan gör att besökarna dras in i en dov sinnesstämning vilken sedan förstärks av den udda lokalen som hallen utgör, och i en föreställning där det underjordiska också är närvarande i det helvete som fascimen/polisstaten utsätter sina medmänniskor för.

Kanske skulle jag behöva se föreställningen en gång till för att uppfatta alla nyanser, eller - vilket jag rekommenderar den som ska dit - läsa in sig på historien i Puccinis opera innan. Men allt som allt var det en stor upplevelse som förde mig lite, lite närmare operans värld.

Recensioner av ”Tosca – eller fascist javisst” hittar du utöver i Expressen även i Svenska Dagbladet, på  Kulturbloggen, Tidningen Kulturen samt även i en debatterande artikel i dagens Svenska Dagbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar