söndag 11 april 2010

KHOMA

Jag vet att det har pratats mycket om det här bandet, men jag har på något sätt lyckats negligera dem ändå, hört nån låt nån gång men inte lyssnat. Så nu när KHOMA är på gång med nytt album, "A Final Storm", satte jag mig ned med förra plattan, "The Second Wave" för att lyssna på hela albumet. Och föll pladask. Det här är Enter the Hunt möter Thåström, möter Deftones, möter Muse... Och därifrån skapas det allra bästa. Det är så tungt och mörkt, och samtidigt så sprött och behagligt, sån musik som man ibland måste stänga av mitt i - för att det är så andlöst vackert.

"En skiva som känns mer som en målning än som musik" skrev kollegan Jonte bland annat när han placerade "The Second Wave" på plats 5 på listan över tidernas bästa svenska metalabum på WeRock.

På wikipedia finns en ganska tunn artikel om bandet (tipsa mig gärna om någon bra källa utöver bandets egen webbplats så lovar jag bygga på WP-artikeln) men det framgår iaf att utöver Jan Jämte på sång, Johannes Persson på gitarr och Fredrik Kihlberg på gitarr/sång/piano, medverkar även musiker från Ume-banden Cult of Luna, Deportees och The Perishers.

Hoppas detta låter övertygande, för jag önsakar verkligen var och en att få ta del av det här, "metallskallar" som "indiefolk" och alla därutöver. Nedan Medea från "The Second Wave" (edit: klippet fungerade inte, tar bort det, vi har ju både Myspace och Spotify :), men som sagt för mig sa det klick först när jag lyssnade på plattan som helhet. Här en Spotifylänk för alla och envar, medan nya plattan ännu bara är tillgänglig för dem som har Premium. Däremot finns fyra låtar från "A Final Storm" på Khomas Myspace

22 april spelar Khoma i Linköping
(antar att kvällen redan är inbokad, Jonte?) och biljetterna släpps som imorgon 12/4.

2 kommentarer:

  1. Så bra band! Härligt att du upptäckt dem.
    Har dock redan skaffat biljett till sthlm så det blir en resa dit istället för att gå typ 100m från lägenheten till konsert och kongress=) (fan att de inte bokat den spelningen för två dagar sen). Å andra sidan är K&K ett värdelöst spelställe medans jag fått berättat att Debaser rockar. Syns vi den 21a Kim?

    SvaraRadera
  2. Nä, tyvärr funkar inte den konsertdagen för mig. Debaser Slussen, som de spelar på, har jag besökt en enda gång, när Enter the Hunt spelade där 2006. En perfekt lokal då, http://karinbibl.blogspot.com/2008/03/enter-hunt-debaser.html (för övrigt min allra första konsertrecension :)

    SvaraRadera