tisdag 20 december 2011

Bäst 2011, utanför Topp 10:
DREAM THEATER — "A Dramatic Turn of Events"

Inför publiceringen av våra topp 10-listor på WeRock.se kör jag en liten bloggserie med album av hög rang som trots allt inte kvalade in på min topplista i slutänden. Publiceringen av dessa blir som det faller sig, och listan är alltså inte rangordnad.
Både teaterdramatik och cirkus i progressiv metal-bandet DREAM THEATER under förra året när trummisen och originalmedlemmen Mike Portnoy lämnade bandet efter 25 år. Viss fundersamhet kände jag därmed inför årets platta, med nye Mike Mangini på trumpallen.

Förvånande nog är det inte Portnoy jag saknar på "A Dramatic Turn of Events". Detta är en alldeles utmärkt DREAM THEATER-platta och det jag saknar är väl snarare lite förnyelse. Hade varit läge att passa på nu i förändringens tid, men istället gör bandet "samma sak" en gång till. De gör det väldigt bra, men som sagt, kunde kanske vara dags att ändra kurs lite grann efter dussintalet studioalbum?


Gillar jag omslagsbilden? Kan inte bestämma mig. Varannan gång tycker jag den är helt smart och varannan gång blir jag bara trött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar