måndag 5 december 2011

Bästalista 2006 - 2011

Kollegan Robert på WeRock.se är suverän på att dra igång häftiga, helknasiga och ibland helt hopplösa (för oss som ska göra dem ;) listningar av olika slag. Men det är alltid kul att göra dem och det är uppskattat av läsarna.

Denna gång, i samband med sajtens jubileum, krävdes det av oss att plocka fram Bästa albumet från 2006-2011 inom olika kategorier. Ja men, du hör själv vilket fullständigt omöjligt uppdrag det blir! Och visst uppror blev det under vägen så att några kategorierna försvann och andra tillkom innan det hela var i hamn.

Hela den kommenterade listan hittar du på WeRock i del 1 och del 2. Här nedan kan du ta del av mina val och kommentarer:



BÄSTA ROCK

Mina kolleger hittar på nästan omöjliga listkategorier... Vaddå bästa rock? Vad är då rock, vad är inte rock? Nå bästa icke-metal under de senaste fem åren är för mig definitivt THÅSTRÖM med sin "Kärlek är för dom" från 2009. Den är inte recenserad på WeRock...



BÄSTA DEATH METAL
BEHEMOTH - "Evangelion"


Alltså, hallå?! Det här med genrer och subgenrer är allt ett besvärligt kapitel. Hur jämför man BEHEMOTH med IN FLAMES? Hur bedöma en svärtad dödsmetallskiva som 2010 års "Evangelion" jämfört med årets melodiska "riksmetal" i form av "Sounds of a Playground Fading" från IN FLAMES? Men även om IN FLAMES album gått fler varv i spelaren trots sina blott fyra månader i min ägo, är "Evangelion" på något slags "objektivt" plan det absolut främsta av vad death metal bjudit under senare år.

WeRocks recension av BEHEMOTHs "Evangelion"


BÄSTA THRASH METAL
TESTAMENT - ”Formation of Damnation”

MACHINE HEADs färska "Unto The Locust" kanske faktiskt tar hem spelet om frågan ställs om ett år när dess varaktighet bättre kan bedömas, den går brännhet i spelaren här hemma just nu, men för närvarande kan inget slå TESTAMENTs ”Formation of Damnation”.


De listade här nedan återfinns även i del 2 på WeRock.se tillsammans med kollegernas texter.


BÄSTA BLACK METAL
TREMOR - "Lipsynced with Satan"

Det är just under dessa fem år som min musiksmak vandrat från ganska gängse gemene man-hårdrock, som METALLICA och IRON MAIDEN, mot allt mer extrem metal, via death, hardcore och doom mot än mörkare träskmarker.

Musik av BEHEMOTH, WATAIN, BATHORY, TAAKE m.fl. flöt genom mina ådror och allt svartare blev det. Inte minst TREMOR kom jag att älska, kanske framför allt för den glödande bitterljuva lyriken. Utvald som bästa black metal-platta blir därmed "Lipsynced with Satan", EP:n med just detta TREMOR, från 2008.

WeRocks recension av TREMORs "Lipsynced with Satan"



BÄSTA SKIVA
ENTER THE HUNT - "For Life. 'Till Death. To Hell. With Love."

Trots att min musiksmak i allmänhet under dessa år gått mot det mer extrema är det ändå varken black eller death metal på plattan jag placerar högst upp på pidestalen.

Det är ingen tvekan om att ENTER THE HUNTs debutskiva, "For Life. 'Till Death. To Hell. With Love.", är den enskilda platta som gått mest i mina spelare totalt sett under de här åren. Det blir bara inte bättre än så här.



BÄSTA LIVESPELNING
 APOCALYPTICA, Klubben 2007

"Svårt, svårare, svårast" skriver Robert ovan och här stämmer det så fruktansvärt väl. Hur jämför man så olika upplevelser som två olika konserter kan innebära?

Jag har i skillda sammanhang framhållit IN FLAMES som Sveriges bästa liveband och bland de konserter jag sett med dem under dessa år smäller nog den intima känslan på klubbspelningen i Linköping 2008 allra högst. Och sedan finns ju t.ex. den där förhäxande kvällen med BEHEMOTH på Klubben 2008. Ändå måste jag välja en annan spelningen i samma lokal, nämligen APOCALYPTICA i det då alltför trånga Klubben samma år. "Det finns helt enkelt inget mer att önska av ett band och av en publik och av en kväll av allra bästa metalsnitt" skrev jag då, och det gäller än.

WeRocks recension av APOCALYPTICA på Klubben 2007

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar