tisdag 3 januari 2012

Att se fram emot under 2012

ETH, promobild 2007
Först kan det vara roligt att titta tillbaka på förväntningarna inför det gågna året såsom de presenterades här på bloggen för ett år sedan.

Jag konstaterar att det jag önskade mig mest av allt, nya album av ENSLAVEMENT OF BEAUTY och ENTER THE HUNT, ännu inte slagit in. Nåja, jag har inte gett upp än och gällande ETH har hoppet ökat sedan deras spelning på Göta Källare i december, inför villken jag också fick möjlighet till en liten intervju med bandet. Vad gäller EOB tror jag egentligen det är större chans att vi under året får se en debut med Ole Alexander Myrholts nya band HELLHAVEN. Men med en dåres envishethåller jag fast vid dessa båda mina hetaste önskemål även inför 2012.

Annars finns det många inplanerade och förväntade skivsläpp att se fram emot, bl a:

* TESTAMENTs länge efterlängtade "The Black Roots Of Earth"
* KATATONIA kommer med nytt album före sommaren
* ENTOMBED kan förhoppningsvis få tid att samla sig till ett nytt album - det vore verkligen häftigt
* MARDUK lovar också nytt, redan nu till våren
* MELECHECH släpper nytt under året - om nu inte frontmannen Ashmedis avskurna tumme sätter käppar i hjulet för det
THÅSTRÖMs album, "Beväpna Dig Med Vingar", är utlovat till 15 februari
PRIMAL ROCK REBELLION debuterar i februari. Vilka är nu detta? Jo, IRON MAIDEN-gitarristen Adrian Smiths projekt tillsammans med f d SikTh-sångarem Mikee Goodman. Mer om det snart.

Mikee Goodman och Adrian Smith (promobild)

Det känns som jag glömt flera betydelsefulla kommande album, helt säkert, så jag får nog anledning återkomma. Vad ser du fram emot i musikaliskt hänseende 2012?

11 kommentarer:

  1. Paradise Lost. Och Gojira. Och Year Of The Goat. Och Accept.
    Dessutom skulle det sitta minns med en giv från Bolt Throwers Boltfest, och bytt från Tribulation. Och... :-)

    SvaraRadera
  2. Ah, GOJIRA ja! Tack, visste att det är flera jag glömt som jag haft i huvudet innan.

    SvaraRadera
  3. Gojira, Katatonia, Lamb of God - i den ordningen :)
    Och hinner säkert dyka upp mycket annat som jag inte fått nys om än (t.ex. Paradise Lost, tack Chief!)

    SvaraRadera
  4. Kul med Katatonia men får känslan av att de rusar albumet. De brukar ju alltid vara så petnoga och ha ett antal år mellan sina släpp. Helt plötsligt dyker infon om att en skiva snart kommer. Med tanke på att de övergav alla idéer på förra plattan och började om från noll känns det antingen som att de har järnkoll den här gången eller att skivbolaget trycker på.

    Annars ser jag mycket fram emot Marduk och Neurosis!

    SvaraRadera
  5. Dessa ser man fram emot iår:

    Caliban- I Am Nemesis
    Lamb Of God- Resolution
    Kiss- Monster
    Bleeding Through- The Great Fire
    Steelwing- Zone Of Alienation
    Accept- Stalingrad
    Testament- The Black Roots Of Earth
    Gojiras nya
    Napalm Death- Ultilitarian
    Black Sabbaths nya
    Niles nya
    Cannibal Corpse nya
    Sabaton- Carolus Rex
    Rush- Clockwork Angels (om det nu släpps 2012)
    Soilwork- The Living Infinite
    Graves nya
    Dying Fetus nya
    Marduks nya

    Kan inte komma på fler just nu.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Visst ja Tribulation och Entombed glömde jag i min lista.

    SvaraRadera
  8. Engel håler ju på att spela in nytt, "Blood Of Saints" som ska släppas innan sommaren. Gillade verkligen deras "Threnody" så den ser jag fram emot.

    SvaraRadera
  9. Javisst! Engel borde funnits med på min lista förstås, tack Oliver, för påminnelsen.

    Och ja, Tomasz, jag tyckte också det låter som om de marscherar väl snabbt, Katatonia, och det återstår att se om albumet faktiskt blir verklighet innan sommaren.

    SvaraRadera