onsdag 4 januari 2012

Skivåret 2011, lite funderingar

Det har publicerats mängder med listor för att beskriva musiken 2011 i otaliga magasin och musiksajter, och även här på bloggen. Mycket bra musik har kommit på platta och många - fler än någonsin? - konserter har gått av stapeln i Sverige och omgivningarna. Men hur bra var året egentligen i musikutgivningshänseende?

När jag började mina summeringar av 2011 var jag väldigt positiv, men så här på efterkanten kan jag inte tycka att året var riktigt så imponerande, inte t.ex. jämfört med året innan, 2010, där Bästalistan, toppad av KEEP OF KALESSIN, ENSLAVED, MELECHESH och ROTTING CHRIST, inte räckte till för att på långa vägar föra fram alla fantastiska skivor det året.

Gällande årets Tio i topp var för mig de tre översta placeringarna, albumen av IN FLAMES, VREID och MACHINE HEAD, givna och inte minst då VREIDs femte album "V", med vilket jag upptäckte bandet. Men sedan var det inte särskilt trångt om platserna tycker jag. Inte så att det var svårt att hitta bra album, men väldigt få är sådär "livsnödvändiga" som riktigt bra musik kan (ska?) upplevas vara. TREMORs senaste (sista?) album är då naturligtvis livsviktig för mig personligen, men knappast en platta som kommer nå ut till det stora flertalet. Tyvärr.

En del större och mindre besvikelser och ganska månget huvudbry har också skivutgivningen gett upphov till och då tänker jag på allt  från THE HAUNTED, OPETH, EVANESCENCE till samarbetet Lou Reed och METALLICA. Jag som brukar anse mig generellt positiv till att banden vågar ta ut svängarna, pröva oväntade samarbeten och gå över gränserna känner mig just nu ganska konservativt sinnad...

Med detta i bakhuvudet ser jag fram emot ett spännande 2012, med bland annat de utgivningar som nämnts tidigare. Och jag vill alltså inte se att ENTOMBED går in i samarbete med Carola eller att GOJIRA börjar spela lättmetall...

1 kommentar:

  1. Håller med dig, 2011 känns som ett svagare år än 2010 totalt sett. I alla fall bortsett från de absolut topparna - men jag kan inte vara mer konkret än att det är en känsla. Inte än i alla fall, men det kanske är material för mer funderingar.,,

    SvaraRadera