tisdag 12 november 2013

Recension: Borde vara död av Pål Eggert

Denna gång bjuder jag på en recension av en bok som egentligen inte alls handlar om musik. Men när författaren har band som SHINING som inspirationskällor och bland annat SATYRICON, RAUBTIER och Jon Nödtveidt som referenser, ja då är vi inte alltför långt ifrån bloggens vardag ändå...

Borde vara död av Pål Eggert (2013) 

"Socialrealistisk urban fantasy" har ibland t.ex. Ajvide Lindqvists övernaturliga skräckböcker benämnts. Jag skulle vilja utnämna Pål Eggert till svensk mästare i denna gener, och då enbart baserat på hans roman Borde vara död. Berättelsen utspelar sig i ett nutida Göteborg, i vardagen hos dem som mer eller mindre trillat igenom "välfärdsnätet". Dessa, inte så välanpassade, själar som ändå skurit sig rum i sin egen verklighet.

Och en sådan fantastisk hjälte Eggerts har skapat i socialarbetaren Sebastian, en hjälte vars främsta styrkor är medmänsklighet, omtanke och något så enkelt som en stor förmåga till uppriktig sympati med sina medmänniskor. Och en gnutta magi. Men någon ängel är han definitivt inte - hela historien börjar t.ex. med att den gode Sebastian deltar i ett planlagt hulliganslagsmål. Änglarna i historien är för den delen heller inte några änglar - om man kan säga så. Sebastian har dock hjärta även för dem, men det konstateras samtidigt att "han kunde inte göra allt bra för alla".

 Den andra huvudpersonen i berättelsen är den socialt tilltufsade Isa, som äter andras själar för att leva och som har svans, ja det där sista vet jag inte om det har någon egentlig betydelse, men så är det i all fall. Boken är ganska unik i det att övernaturligheten inte skapar överlägsenhet, vilket annars oftast är norm i både traditionell och urban fantasy, utan att dessa förmågor här är mest till förbannelse för den drabbade. Isa kan också enbart äta de själar som står utan samhällets eller gemenskapens skyddsnät. Så blir det sociala skyddsnätet till ett konkret skydd i denna väldigt speciella historia.

När så Sebastian i hemmets vrå söker avkoppling med musik av extreme metal-band såsom svenska PROJECT HATE MCMXCIX eller norska SATYRICON, då är jag helt frälst och blir bara än lyckligare av att Emilie Autumn är nästa musikalisk referens.

Borde vara död är en genuint bärkraftig socialrealistisk historia med övernaturlig twist, och detta är det mest intressanta inom fantastikgenren jag läst på bra länge. Hoppas verkligen också att vi snart får se mer från Pål Eggerts penna.

Nu finns även en intervju med författaren Pål Eggert här på bloggen [Edit 2013.12.07]

Mer urban fantasy och fantastik på MagicomSweden  

Recensionen har också figurerat som boktips på Nynäshamns biblioteks Tipssida.

5 kommentarer:

  1. Pål Eggerts förra giv "De Döda Fruktar Födelsen" var ju en sån där bok som var helt omöjlig att placera.
    Var den bra?
    Ostig?
    Jag vet fortfarande inte.
    Men den var - och samma gäller för "Borde Vara Död", misstänker jag - alldeles egen och inte lik något annat.
    I en egen klass....vad det nu innebär.

    SvaraRadera
  2. "alldeles egen och inte lik något annat" tycker jag är ett mycket gott betyg i det här fallet. Har inte läst "De döda..." men den är såklart på min Att läsa-lista. När jag nu någonsin kommer ikapp... :-)

    SvaraRadera
  3. Nu när jag kan jämföra de båda böckerna kan jag säga att även om jag gillar båda är den senare, "Borde vara död", klart bäst. Mer struktur och lite mindre rik på bildspråk, ändå vackrare och djupare i både språk och innehåll. Läs den!

    Nu finns också en intervju med författaren här på bloggen http://kimkahn.blogspot.se/2013/12/intervju-med-pal-eggert-forfattare-till.html

    SvaraRadera
  4. De döda fruktar födelsen var briljant! Jag har inte läst nya än. Det är fyra böcker föra i högen. Just nu kräks jag mig igenom Rosario är död. Ser fram emot bra litteratur! Pål levererar. 8)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosario är död - så jobbig, och så sjukt bra!

      Radera