söndag 25 november 2018

Årsbästa 2018. Långa listan del 3: A - D +M(!)

Dryga månaden kvar på året och det drar ihop sig till årsbästalistor. Här på bloggen bjuder jag nu i november på Långa listan med 30 album som finns med i den allvarsamma urvalsleken i år. Listan uppdelad i tre delar presenterar banden kort och i alfabetisk ordning. Idag den sista (första?) tredjedelen, album av band med namn på A- D + M! Ja det gick inte att undvika oordningen helt. Myrholt har släppt ett album, och ett till kommer i början av december.

Denna del av listan innehåller många starka plattor och inte mindre än sju av dem har jag faktiskt recenserat för musiktidskriften Gaffa. Spotifylista direkt efter sist i inlägget (eller här).



At The Gates - To Drink From The Night Itself
"Intelligent och elegant. Det är dock inte de stora penseldragen som målar himlen röd /.../ Bandet grundar med sin patenterade melodiska metal, medan nyanserna målas med den fina penseln – och oftare mellan raderna än på."
Hela min recension av At The Gates To Drink From The Night Itself på Gaffa.se

Author & Punisher - Beastland
Metall-metal! Tipset kom från Erik i Metalpodden om denna industri-doom-metal som skapas av maskinteknikern och artisten Tristan Shone.
Detta är musik som ibland nästan kan få en att må lite illa - och ändå rysa av välbehag. Ville först förkasta men återvänder ändå till Beastland, musik som genererar mer smärtsam oro än glädje och ro.

Behemoth - I Loved You At Your Darkest
"Detta är hundra procent Behemoth. Samtidigt får lyssnaren vara beredd att tänja de förväntade musikaliska gränserna en del. Där 2014 års The Satanist var ett rent mästerverk är ILYAYD ännu ett verk av mästare."

Att Behemoths nya album är aktuellt för årsbästalistediskussionen bör inte förvåna någon som något alls följt mitt skrivande under åren. Läs hela min recension på Gaffa.se

BloodbathThe Arrow Of Satan Is Drawn
Jag skrev i recensionen att detta är ett "frosseri i old school death metal. Med svenska mått mätt ska du tänka stockholmsk snarare än göteborgsk döds."

Bloodbath är tillbaka med det andra albumet med Nick Holmes på sång. Mer om The Arrow Of Satan Is Drawn på Gaffa.se


Coheed & Cambria - The Unheavenly Creatures
En av de mer rockiga och svängiga plattorna på Långa listan. Där "var och varannan låt har hög hitpotential. Musiken flödar, samtidigt svängigt och tungt, Sanchez helt enastående röst fyller rymden och ett nytt spännande kapitel i sagan är fött"
Även här hittar du hela min recension på Gaffa.se



Corrosion Of Conformity - No Cross No Crown
Jag var ganska njugg i min bedömning av de amerikanska sydstatsrockarna: Sen har de trots allt visat sig få en del speltid under året.

Vill du läsa vad jag tyckte då så hittar du min recension av No Cross No Crown på Gaffa här


Crash NomadaCrash Nomada
Allt är inte metall som glimmar. Denna folkpunk-platta slog ned som en uppfriskande och upprorisk  musikbomb när den landade sent under året och definitivt rörde om i mina tankar om årsbästaskivor.

Jag fick även en intervju med sångaren/låtskrivaren i Crash Nomada. Läs min recension av den självbetitlade plattan och intervjun med Ragnar Bey på Gaffa


DeatheningAntifascist Death Metal 
Ja, titeln berättar tydligt vad det här handlar om. Dethening är finfin svensk melodisk dödsmetall och ett band som funnits i tiotalet år. Det är dock fem år sedan de senast släppte album så det här var riktigt efterlängtat.

Jag recenserad bandets debutalbum för WeRock när det kom 2011.

Dimmu BorgirEonian
Svärtan har bleknat något när norrmännen firar sitt 25-årsjubileum med ett album med storslagen musik. "En skapelse där detaljerna känns väl genomarbetade och varje låt skapad med omsorg" skrev jag i recensionen av Eonian på Gaffa

Myrholt - Nordlandsfanden / Nordland
Jag håller (alltid) en dörr öppen för nytt från en av mina norska favoritmusiker, Ole Alexander Myrholt, tidigare bland annat i Tremor och Enslavement of Beauty. Numera mer eller mindre på egen hand gör Myrholts black metal alltid intryck. Nordlandfanden släpptes i juni och innehåller lite nytt, men mest material som härstammar från Tremor-tiden. Sjunde december kommer nästa album, Nordland, med helt nytt material. Inte omöjligt att detta blir en sen kandidat till listan. Den dörren är heller inte helt stängd.

(Nä jag tänker inte avslöja vilken platta som petades från listan pga Myrholt, det får förbli en hemlighet...)

2 kommentarer:

  1. Underbar lång och härlig Årsbästalista läsning ser fram emot fler delar.
    Efter many "Sleepless Nights" och tunga grubblerier är äntligen min 2018 årsbästa lista klar.



    (Vill du fördjupa, vältra och förlusta dig i banden på årsbästalistan? klicka då på )mitt namn så kommer du automatiskt till min blogg)

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för kommentar! Alla 30 låtar på Långa listan är publicerade under november, då jag började "baklänges" med alfabetet. Kolla i bloggarkivet till vänster för de två tidigare delarna. Ska genast spana in din lista :-)

    SvaraRadera