söndag 11 november 2018

Crash Nomada - recension och intervju för Gaffa


Crash Nomada 2018. Foto Attila Urban
Global folkpunk-bandet Crash Nomadas musik har följt mig sedan förra albumet Atlas Pogo som kom 2012. Det är något verkligt upplyftande och härligt med musikens glädje och styrka. När nu bandet släpper nytt och denna gång på svenska blir det ännu starkare på flera plan.

"Det är vackert. Det är upproriskt. Tänk dig det bästa av svensk låtskrivarkonst, förgylld med punkdriv och folkmusiktoner från skilda håll" skriver jag bland annat i min recension av Crash Nomada för Gaffa.

Som vanligt älskar jag att nörda ner mig i bra lyrik. Och dessa låttexter är verkligen värda att nörda ner sig i. Texter som berör filosofiska, ideologiska, sociala, samhälleliga och mellanmänskliga frågor. Alltså det mesta som på allvar är värt att samtala om. Sällan får en dock chansen att få svar på frågor och tankar som uppstår vid lyssning av nya album. Fatta så glad jag blev att få möjlighet att intervjua sångaren och låtskrivaren i bandet, Ragnar Bey!


Crash Nomada 2012. Foto: Wikipedia

Intervjuartikeln är relativt lång, men den blir alltmer intressant vad det lider, vill jag påstå :-) Så läs den. Här ett par utdrag.

"Musik bär på vissa magiska egenskaper som andra sysslor inte gör. Och det måste vi som är musiker knyta an till och respektera. Att man är del av en uråldrig och subversiv tradition. Vi har tillsammans med schamaner och medicinfolk alltid varit länken mellan det heliga och profana, samtidigt som vi aldrig varit en del av makten." - Ragnar Bey

"Övergången från att i hundratusentals år levt som nomadiska samlare och jägare till att bli fastboende har i de flesta avseenden lett till katastrof. Men inte bara materiellt sett, utan jag tror även att vi har tappat kopplingen till något fundamentalt inom oss. Låten Stenålderssjäl handlar om detta inom ramen för en treminuters rockdänga." - Ragnar Bey

Ja du hör, klart du måste läsa hela intervjun på Gaffa.se!

Underbar video till den starka låten "Under en mörk europeisk himmel"

Crash Nomada på Spotify

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar