onsdag 27 november 2019

Årsbästakandidater 2019: del 4

April var en månad som kanske bjöd på mer kvalitet än kvantitet på albummarknaden. Jag hittade en ny kärlek i kanadensiska Numenorean. Spotifylänkar i rubrikerna och komplett lista med alla album längst ner i inlägget.

Eluveitie - Ategnatos

Att använda folkmusik i sin metallmix kan ge både rent förfärliga och helt underbara resultat. Schweiziska Eluveitie vet vad de håller på med. Albumet är långt och kanske skulle jag välja att lyfta ut något eller några spår men i övrigt är det en fantastisk musik - som växte ytterligare när jag såg bandet live på Gefle Metal Festival i somras.

Min recension av Eluveities Ategnatos på Gaffa och
min liverecension av Eluveities spelning på GMF

Waldgeflüster - Mondscheinsonaten

Gyllenröda novemberskogar och månskenskvällar besjungs av Waldgeflüster samman med en melodisk pagan/black metal med ljuva tongångar.

Den tysk-österrikiska gruppen hakade mig med förstasingeln Rotgoldene Novemberwälden och bjuder verkligen på högst njutbart mörk musik. Jan "Vinterhjärta" Berlekom är multiinstrumentalisten och hjärtat bakom projektet sedan 2005, även om bandet sedan har utökats de senare åren. Kolla in!

Numenorean - Adore  

Jag vet att jag nästan tjatat sönder denna platta på folk sen den kom. Låt mig bara tillägga att jag har både albumet och en enskild låt med på Gaffas topplistor över decenniets bästa album/låtar som presenterades i förra numret av tidskriften. Så fattar ni. Hur bra det är.

Regret bland 2010-talets bästa låtar
Adore, ett av 2010-talets bästa album

Min recension av Numenoreans Adore på Gaffa

Novarupta - Disillutioned Fire

Novarupta är ett projekt där svenske Alex Stjernfeldt skriver all musik och spelar alla instrument. Med sig på debutplattan har han en eminent samling sångare, eller vad sägs om bidragande röster som Jörgen Sandström och Mikael Stanne?

Blackened sludge metal säger Metal Archives och det är väl inget att bråka om. Tungt, tyngre, Novarupta (som för övrigt även är namnet på en vulkan i Alaska). Mare Tranquillitatis med nämnde Stanne är en av flera verkliga pärlor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar