lördag 16 november 2019

Årsbästakandidater 2019: del 1

Dags att börja grotta ner sig i vad som egentligen har varit - och är - bäst i 2019 års musikutgivning. I år tittar vi tillbaka kronologiskt och börjar alltså med de januarifynd som eventuellt kan tänkas hamna på min topplist i år - eller bör uppmärksammas av andra skäl. Sist i inlägget hittar du Spotifylista med hela albumen.

Soilwork - Verkligheten
Året gungade igång med Helsingborgsk finmelodisk dödsmetal i Soilworks tappning. I Gaffa-recensionen skrev jag om "en harmonisk platta som säkert kommer lyssnas mycket på, hos mig som hos många andra." Och visst har jag lyssnat till Verkligheten

Här kan du läsa hela min recension av plattan på Gaffa.se
Kolla också gärna in WeRock-kollegan Martins recension av Soilworks Verkligheten.

Flotsam & Jetsam - The End of Chaos

Thrash metal från Amerikat.

Hållit på 35+ år, ja.
Går det undan? Ja.
Fortfarande av intresse? Ja!

Ingen recension dock av mig eller någon av kollegerna på Gaffa eller WeRock.
Recension på Metal Archives (eng)

Evergrey -The Atlantic

Jag var lite avog till bandet efter en halvtråkig spelning på Skogsröjet förra sommaren så det tog ett tag innan jag tog mig för att lyssna när The Atlantic släpptes. 

Tack till Robert Rebellängeln som tipsade upp albumet på Heavy Metale för det är det väl värt!

Swallow The Sun - When a Shadow Is Forced into the Light
Uppmärksammades på denna av Martin via en låt i årets nya giv på WeRock, Hot Or Not. Då tyckte jag att låten ifråga var lite tradig och i längsta laget men har senare kommit att uppskatta den och skivan som helhet alltmer vad tiden lider

Läs vad vi tyckte om låten Firelights på WeRock.
Och här en  recension på albumet av Robert, publicerat på Heavy Metale


2 kommentarer:

  1. Ja, vassegod. Även jag hade ju en avog inställning till EVERGREY. Det fick man ju liksom äta upp...!

    SvaraRadera