söndag 1 december 2019

Årsbästakandidater 2019: del 5

Sommarmånaderna hade en hel del najs musik att leverera. Här maj, juni och julis bästa album. Länkar till varje album på Spotify och lista med alla album på slutet.

Kampfar - Ofidians Manifest

Norska Kampfar är inte ett av de band jag följt från vårt västra grannland. Med sin folkanstrukna black metal tillhör de dock definitivt min intressesfär och med årets album fick jag verkligen en stöt i hjärterötterna. Ofidians Manifest är ett album jag rekommenderar varmt att det bör belyssnas från start till mål för allra bästa behållning. Även om enskilda fantastiska låtar även sticker ut. Min recension av Kampfars Ofidians Manifest  på GAFFA



Fleshgod Apocalypse - Veleno 

"Det är storvulet, det är bombastiskt, det är italiensk orkestral dödsmetall med viss anstrykning av operadivalater" skrev jag i min  recension
. Och det stämmer fortfarande.

Snygga Sugar och melodiska Monnalisa är ett par av favoriterna från plattan.

 Min recension av Fleshgod Apocalypse på GAFFA


Memoriam - Requiem For Mankind

"Välspelad old school döds med fina inslag av lika old school thrash"är några av mina kommentarer i recensionen på Gaffa.se.

Requiem For Mankind är kanske inte lika personlig som bandets två tidigare plattor men med lika tung och orubbligt stadig framtoning.

 Min recension av Memoriams Requiem For Mankind på GAFFA

Victims - The Horse And Sparrow Theory

Hardcore från Stockholm jag inte ens visste fanns före årets album med det uttrycksfulla titeln The Horse And Sparrow Theory. Denna teori som lite finare benämns Nedsippringsteorin i andra sammanhang.

Musiken då? Jag den är lika ilsket engagerad som en kan vänta sig;

"Det är så här Greta Thunberg skulle låta om hon var ett hardcoreband. Det är 28 minuter total jävla klimatångest som är lika mörk som bra" skriver Slavestate Magazine i sin recension.


Abbath - Outstrider 

På GAFFA skriver jag om
Abbaths andra skiva efter att frontmannen lämnat Immortal efter mer än 20 år; "Svängig svartmetall med en hel del traditionella grepp. Starkast är avslutningen med spåret Hecate samt en snygg cover på Bathorys Pace 'till Death."

 Läs hela min recension av Abbaths Outstrider.

Wormwood - Nattarvet   

Det här var också nåt som dök upp på WeRocks Hot or Not-lista och jag föll rejält för låten Av lie och börda som Fredrik bekantgjorde.

Hela skivan är en behaglig mix av melodisk black metal och inslag av nordiska folkmusiktoner. Även om jag fortfarande är lite gnällig på en del av rimmen...

Om Av lie och börda på WeRock.nu


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar