lördag 30 oktober 2010

Bloggröster om WATAINs ”Lawless Darkness”

Jag blev inbjuden av bloggen Metal! att tycka till om WATAINs ”Lawless Darkness” tillsammans med ett par andra bloggkolleger. Så här skrev jag:

Ibland blir det bara lite för mycket av allt. När hyllningskörerna larmar som högst från både gammelmedia och nätsfär tappar jag en liten aning av intresset för WATAINs nya album. Bandet som jag förälskade mig i så sent som med förra plattan ”Sworn to the Dark”.

Men nu då en liten stund har gått sedan släppet av ”Lawless Darkness” i juni, har jag börjat kunna lyssna på detta album utan andra tyckares åsikter dånande i öronen.

Och visst är det ett stycke välgjuten svartmetall, med en del rätt oemotståndliga låtar i arsenalen, såsom Reaping Death, Lawless Darkness och Hymn to Qayin. Avslutande 14-minuters Waters of Ain sätter en bestämd slutpunkt på en episk platta.



Något fulländat album är detta dock inte i mina öron. Kanske reviderar jag uppfattning när jag fått ytterligare distans till ”hyllningskörerna”, men nuvarande betyg, för en mycket bra platta, blir 4 av 5.


Vad de andra tyckarna tycker kan du läsa på Metalbloggens "3 Röster om Watain".

Igår spelade WATAIN i Malmö och imorgon här i Stockholm. Tyvärr ska jag inte dit men jag räknar med att det blir recension(er) på Werock.se nån gång under de närmsta dagarna.

1 kommentar:

  1. Jag känner att hypen runt Watain endast slås av hypen runt Ghost. 8) Måste ha varit en hypad spelning.

    SvaraRadera