fredag 9 september 2011

WATAIN i november

Erik Danielsson, WATAIN (promobild)
I november avslutar WATAIN sin "Lawless Darkness"-turné med två spelningar på hemmaplan, i Stockholm 4/11 och i Göteborg 6/11.

Själv säger sångaren Erik Danielsson att "Lawless Darkness har tagit oss till många speciella platser, både fysiskt och spirituellt. Upplevelserna har hela tiden lämnat sina avtryck på den plats där Watain materialiseras; vår scen. Därför har konserterna de senaste åren växt på ett oanat sätt, de har fått ett eget liv och har av egen kraft huggit ut nya pelare till vårt tempel.

Det känns perfekt att köra "la grande finale" i Sverige i samband med att vi har 13-årsjubileum, och vi ser fram emot att göra dessa två magiska kvällar till de mest minnesvärda på åratal. Vi har vandrat genom blod, eld och ogenomtränglig natt för att komma hit, och det kommer kännas, synas och höras!
"
Jag såg bandet för första gången på Metaltown i somras och blev helt tagen av intensiteten och den djupa känslan. Jag hoppas verkligen kunna bevista novembermånadens spelning, som jag tror kommer bli något alldeles extra.

Förra årets album "Lawless Darkness" placerade jag på min 10 i topp-lista, visserligen inte högre än nr 8, men konkurrensen var å andra sidan benhård. Mina åsikter om plattan vädrades också i Metal!-bloggens "3 röster om"-serie.

Om man nu efter turnéns avrundning tänker sig börja göra nytt material undrar jag ju stilla hur WATAIN på något sätt ska kunna matcha sitt eget strålande album och hur en ny platta ska kunna bli något annat än en skugga av den förra. Men samtidigt har ser vi mycket av nytänkande hos de etablerade svenska metalbanden sistonevis och vem vet vilka demoner Danielsson och hans WATAIN kan tänkas plocka fram till nästa gång?

1 kommentar:

  1. Watain live är verkligen en upplevelse utöver det vanliga.
    Riktigt bra, och det ska verkligen bli spännande att se var de tar vägen nästa gång.
    Och - tack för länken! :-)

    SvaraRadera