söndag 19 juli 2009

Gissa banden - Sonisphere

Festivalens starkaste upplevelse?
(Nej nej, förstora inte bilden innan du har gissat :)

Det var ett tag sedan förra gissetävlingen. Sätt ihop band och beskrivning. Man har nog en fördel om man läst Kims blogg ett tag :) Fler bilder och mer från festivalen kommer så småningom.

Banden som stod på spelschemat till Sonisphere-festivalen var följande, tre såg jag inte av olika orsaker:

A. Adept
B. Anthrax
C. Cradle of Filth
D. The Cult
E. Dead by April
F. The Hives
G. The (International) Noise Conspiracy
H. Lamb of God
I. Machine Head
J. Mastodon
K. Meshuggah
L. Metallica
M. Primal Scream

1. Kajalspacklad och mohikanfriserad hopp- och studsrock. "Modern metal" kanske - men ganska ospännande.

2. Kanske kvällens starkaste upplevelse. Vokalisten växlar mellan högsta falsettskrik och djupaste growl. Dessutom enda kvinnliga inslaget på scen hela denna dag.

3. Intensivt men alldeles för kort set, de utmåttade trettio minuterna tar det att bara ställa in sinnena på rätt frekvens för bandets tekniska metal.

4. "Kanske Hultsfreds snabbaste karriär: På rookie-scenen ena veckan och på Hawaii, Hultsfreds största scen veckan efter..."

5. Klassisk rock. Var det inte till och med en Rolling Stones-cover jag hörde när jag släntrade iväg över mot andra scenen, inför nästa band?

6. En reslig. En alvlik. En bastant. Och en liten med "baby-kinder". Är det Brödraskapet på väg mot Mordor? Ja, nog låter de fyrverkeriet flamma och dundra som vore vi redan vid domedagsklyftan.

7. Brittisk rock frontad av en "Magnus Uggla" med solglasögon mot natthimlen och en jättelik hartass(?) vid bältet. Jag visste inte hur mycket jag hört bandet när jag såg bandnamnet annonseras, men det här är musik man inte undgått att höra.

8. "Politik är viktigare än punk. Musiken är inte så relevant i sig" har frontpersonen sagt. Men där blev jag lite besviken, varken musiken eller politiken fann sin plats ikväll.

9. Mycket hår och skägg på scen. Det började ganska innåtvänt, men vartefter regnet tilltog ökade också utspelet, frenesin och glädjen på scen. Trummisen tackade den genomvåta men trogna publiken med slängkyssar.

10. Rent rått röj, mindre finess än ångvältsmetal. Sångarens skorrande growl är inte ett ta miste på.

(Kika nu inte på ev. tidigare svar innan du gissar :)

Kvällens höjdpunkt?

4 kommentarer:

  1. Kul att se att du kom iväg för att besöka Sonispere och likaså kul med en ny gissningstävling. Är utomlands så hinner tyvärr inte tänka till och gissa nu men återkommer senare...

    SvaraRadera
  2. Kan avslöja att Mesphito inte har helt rätt... Så fler som ger lösningförslag är välkommet.

    Ja, Shadows, jag kom iväg til slut, och det är jag väldigt glad över, som helhet var det en mycket bra upplevelse. Mer kommer på Werock snart. Lite fler bilder också.

    SvaraRadera
  3. Fel. Det kommer mer om festivalen här på bloggen i första vändan.

    SvaraRadera