fredag 6 augusti 2010

ENGEL - det ultimata förbandet?

Göteborgsbandet ENGEL är bandet med alla de goda förutsättningarna, men som ändå inte riktigt fått ta den plats de förtjänar i det svenska metallandskapet. Bandet bildades 2004 och när debuten "Absolute Design" släpptes 2007 var bandet redan väl etablerat på scenerna framför allt i Tyskland och övriga norra kontinenten.

Karriären började ta fart men året efter, när andra albumet var klart att släppas tog något stopp. Min gissning är att det är oenighet med skivbolaget som gör att plattan legat klar 1 1/2 år utan att släppas. Under vårvintern i år kom ändå en japansk utgåva så det blir väl att beställa en sådan på import.

Vi såg ENGEL i eftermiddag i Kungsträdgården (jag tog ca 150 bilder, några ser riktigt bra ut, men sladden till överföringen funkar inte...) och trots eftermiddagssol i ögonen på den spretiga publiken (bland annat några japanska turister) gjorde bandet en fantastiskt bra och engagerande spelning. Det spelades låtar både från "Absolute Design" och det kommande albumet. Ordinarie trummis var inte på plats men glöden i bandet var inte att ta fel på.

Vi har tidigare sett ENGEL som förband åt DIMMU BORGIR och likaledes som förband åt IN FLAMES. Idag agerade man förband åt hela morgondagens Sonisphere-festival, och gjorde det med den äran. (Kvällens övriga mer latjo lajbans-betonade band i Kungsträdgården avstod jag ifrån.)

Jag vill utnämna ENGEL till Sveriges bästa förband! Och hoppas att det förlösande ögonblicket snart är inne. Det är de alla värda.

Bjuder nedan på bandets allra första video, enligt Niklas Engelin är den knappt att räkna som officiell. Men både låten, Calling Out, och videon är bland mina absoluta ENGEL-favoriter.

Läs också min intervju med Niklas Engelin och min recension av "Absolute Design"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar