torsdag 5 augusti 2010

Sonisphere-veckan: ANTHRAX

Bloggen presenterar banden i den ordning de uppträder på Sonisphere (så långt jag nu hinner :), utan att lägga någon särskild värdering i det. Dock har vi med ANTHRAX beträtt vägen med de riktigt stora namnen. Bandet bildades 1981 och räknas till "The Big Four of Thrash" samman med METALLICA, SLAYER och MEGADETH. Dock inte utan att ifrågasättas, jag har sett både EXODUS, OVERKILL och TESTAMENT föreslagna som varande bättre kandidater till den fjärde platsen i skaran. Jag är definitivt ingen thrash-expert men nog tycker jag ANTHRAX fyller sin plats, även om jag skulle kunna tänka mig att utvidga både till "Big Five" och "Big Six".

Något som säkert ligger ANTHRAX i fatet är den relativa diskontinuitet som drabbat bandet, med långa upphåll, många medlemsbyten, och då inte minst byte av sångare flera gånger. Ende orginalmedlemmen är gitarristen Scott Ian, även om trummisen Charlie Benante väl också varit med i stort sett hela resan. Läs gärna mer i den "rekommenderade artikeln" på svenska wikipedia.

Bandet ställde in förra årets Sonisphere då dåvarande sångaren, Dan Nelson, blev sjuk/hoppade av/sparkades... Nuvarande sångaren Joey Belladonna är inne på sin tredje resa med ANTHRAX. Det redan förra året i stort sett färdiga albumet, "Worship Music", ska få nya sångspår med Belladonna och beräknas släppas i februari 2011. Nedan Madhouse i en gullig 80-talsvideo samt bandets "signaturmelodi", Caught in a Mosh.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar