lördag 10 mars 2012

HELLSONGS bästa

Jag får faktiskt be om ursäkt för tilltaget med METALACHI i tidigare inlägg... Där frångick jag något bloggens devis om "bara bra saker" men lite roligt är det att denna "metal-kanon" får så olika musikaliska uttryck.

Ett gott detta förde med sig var att jag återigen kollade upp HELLSONGS som jag nämnde i inlägget. Jag skrev om bandet vid tiden när de släppte debutalbumet "Hymns in the Key of 666" år 2008, med covers på IRON MAIDEN, METALLICA, MEGADETH, BLACK SABBATH, TWISTED SISTER och SLAYER. Vokalisten Harriet Ohlsson lämnade sedan bandet.

Musikerna fortsatte tillsammans, nu med Siri Bergnéhr på sång och gav ut "Minor Misdemeanors" 2012. Bergnéhr drabbades av en stroke i november förra året och bandets konserter ställdes in. I februari i år släpptes bandets första livealbum "Long Live Lounge" och nu turnerar bandet åter, nu med sångerskan My Engström-Renman.

För min del anser jag att bandet var allrasom bäst vid tiden för första albumet och med Harriet Ohlsson, det totalt avskalade och hudlösa har senare klätts med lite mer utanverk. Även andra plattan är dock högst lyssningsvärd.

Här nedan några favoriter ur bandets katalog så ni blir sugna på att höra mer :) Hela HELLSONGS-kalaset finns att lyssna till på Spotify










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar