söndag 11 mars 2012

Inget Sonisphere i Sverige i år

METALLICA, Sonisphere 2009, eget foto
I veckan meddelades det att det inte blir någon Sonisphere-festival i Sverige detta år. Det tycker jag är synd. Jag hade hoppats på en METALLICA-headlinead uppställning i år, gärna liknande den som planeras i vårt östra grannland med också bland andra GOJIRA och MACHINE HEAD i uppställningen. Nu blir det inte så.

Vad detta kan bero på kan man ju spekulera vilt i, men förra årets tillställning hade ju relativt svag uppslutning med (uppgifterna varierar) flera tusen färre sålda biljetter än tilltänkt. Om detta berodde på att man flyttat till Globenområdet, sedan nästan 50 000 glada fans hade lekt gjyttjebad i Stora skuggan året innan, är svårt att säga. Själv tyckte jag att arrangemanget 2011 var utmärkt, med god tillgänglighet så centralt i Stockholm och bra med faciliteterna. Däremot var laguppställningen svagare än åren innan, SLIPKNOT och IN FLAMES i all ära, men de är ändå inte IRON MAIDEN (headline 2010) eller METALLICA (dito 2009).

Jag har själv upplevt tre helt olika festivaler under Sonispheres tre år i Sverige, och alla har haft sina fördelar. Roligast var nog ändå den första, som hölls som en jättelik "efterfest" i småländska glesbygden helgen efter den egentliga Hultsfredsfestivalen. Med METALLICA.

Nå, det sägs att Sonisphere kanske återkommer nästa år och det återstår att se. Och kanske ska jag boka in mig på Finlandsfärjan till i början av juni.

1 kommentar:

  1. Minns att jag diskuterade detta på kryssningen och att någon för mig just nu okänd människa hade svaret. Konkurs vill jag minnas. Är dock inte helt säker.

    SvaraRadera