onsdag 22 oktober 2008

Bestes bilder

True Norweigan Black Metal i Stockholm
Äntligen kom jag iväg till Stockholm, galleri Opearatingplace och utställningen med Peter Bestes fotografiska bilder av norsk black metal i olika skepnader.



Gaahl, GorgorothJag har skrivit tidigare om Beste och hans åttaåriga projekt som resulterat i fotoboken True Norweigan Black Metal, och nu även i denna utställning. Att se bilderna "i det fria" var, som jag förväntade mig, en bättre upplevelse än att ha dem inom bokens ramar. Samtidigt tycker jag kanske att urvalet bilder är lite snålt tilltaget, "det bästa av Peter Beste", och att utrymmet de getts är alltför begränsat. Men klart sevärt är det.

Abbath, Immortal

2 kommentarer:

  1. Kul! Synd dock om de hade valt ut ett fåtal bilder.
    Sålde de bilder i större format?

    SvaraRadera
  2. Ja, även om de hade med flera av mina favoriter från boken (av King, Frost, Fenriz osv) var det många bilder som jag saknade...

    Bilderna såldes, antar det var i det format de hängde där, ca 40/60 x 70/100 cm gissar jag. Omkring 2-3000 kr tror jag. Kollade inte så noga eftersom jag inte var spekulant. Vet inte vart utställningen tar vägen nu heller?

    SvaraRadera