måndag 6 oktober 2008

Enslaved, Enslaved, Enslaved...

Vikingligr VeldiSom jag skrev i förra inlägget har jag haft förmånen att få recensera Enslaveds nya platta för Werock. Eftersom jag inte hört mer än enstaka låtar tidigare, och eftersom jag gillade det jag hörde, har det blivit ett intensivt lyssnande på bandets tidigare plattor. Utöver den nu aktuella Vertebrae kan jag också rekommendera t ex förra plattan Ruun och bandets allra första alster Vikingligr Veldi från 1994, riktig "rot"-black metal.

På Werock finns nu också en mycket läsvärd intervju som "bloggrannen" Shadows of the North gjort med sångaren i Enslaved, Grutle Kjellson. I den intervjun talas bland annat om en incident där bandmedlemmar "stjäl" ett får av en norsk partiledare, för att besvara partiets utspel att allt som finns tillgängligt på nätet ska vara fritt att ladda ner. Enslaveds svar är, att då bör ju allt som går fritt på fjället likaså vara tillgängligt att "ladda ner"... Titta på de två avsnitten nedan. Mycket nöje!





11 kommentarer:

  1. haha, det är "metal" det, stjäla ett får! Ne men skämtåsiddo jag tycker det var rätt av Enslaved att stjäla fåret. En musiker har rätt att få pengar för sitt verk.

    SvaraRadera
  2. Visst är det metal! Underbart när de brotttar ner fåret, som snällt lägger sig och - betar ;)
    Och: "Vi fick inte lov och komma in lille vän, vi får vänta här...", är också en favorit :)

    Har du kunnat lyssnat på nya plattan, "Vertebrae"? Jag är nyfiken vad tycker du i så fall?

    SvaraRadera
  3. Åh så kungligt. Jag är inget stort fan av Enslaved, men nu fick dom ett + i kanten i min bok också.

    Tack för övrigt för en intressant blogg.

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar :)

    Nä, jag ser på din blogg att du inte ger mycket för senaste plattan. Och det är klart, är det black metal man vill ha så har de ju tagit några steg därifrån... Men som sagt, för mig funkar detta mycket bra efter ett antal lyssningar.

    SvaraRadera
  5. Nja, Vertebrae har inte lyckats att fånga mitt intresse direkt. Fast jag tycker att man kan höra en gnutta Opeth i dem, vilket jag tycker är bra, fast det kanske bara är jag som hör det.

    SvaraRadera
  6. Jo, jag kan nog hålla med dig lite där, om Opeth, alltså.

    Fast, som jag skrev i recensionen, får man nog glömma allt om norsk "true black metal" innan man kan ens börja uppskatta detta :)

    SvaraRadera
  7. Haha ja, du har en poäng där. Men Enslaved har ju alltid varit speciella och detta är alster tror jag är naturligt. Tycker det är lite roligt ändå att dessa norrmän har spelat Black Metal en gång i tiden. :)

    SvaraRadera
  8. Tja, det är många som den vägen vandrar. Se bara på Dödheimsgard för att ta ett exempel.
    Tur att det kommer nya intressanta grupper då och då.

    SvaraRadera
  9. Kan möjligen bandet jag skriver om i senaste inlägget här ovan, Tremor, vara något som faller Pan bättre på läppen?
    Har du lyssnat något på dem?

    SvaraRadera
  10. Tyckte inte heller att Vertebrae var så bra som man kanske hoppats(?). Håller dock med om att klippet med fåret är riktigt kul.
    Bra recension på werock och intressant att läsa dina associationer, särskilt Phil Collins var för mig oväntat.

    SvaraRadera
  11. Ja, det var lite oförmodade associationer som dök upp där, kan inte riktigt analysera vad som gjorde det...


    (Jag tog bort en dubblett av en kommentar en bit ovan)

    SvaraRadera