fredag 27 augusti 2010

Decadence

DECADENCE är ett svenska "melodiskt thrash metal"-band frontat av vokalisten Metallic Kitty. Eftersom hon använder sin röst mestadels för growl är det lite intressant att jämföra henne med den kanske främsta kvinnliga growlrösten i ett svenskt band, Angela Gossow i ARCH ENEMY. Vad jag kan få ut av låtarna på DECADENCEs Myspace, har dessa båda kvinnor ganska olika röster och för mig är Gossows growl mer distinkt, men Metallic Kitty har också hon en karaktäristisk röst. Intressant band över huvud taget.

DECADENCE delar numera trummis, Erik Röjås, med NETHERBIRD, och Metallic Kitty har spelat in en duett med Nephente från NETHERBIRD, därigenom fick jag nys om hennes band också. På WeRock kan du f ö hitta min recension av NETHERBIRD senaste album från början av sommaren. Lyssna på låten nedan, "kanske den enda duetten hittills med en manlig och en kvinnlig growlare?" frågar sig Nephente i en kommentar.



1 kommentar:

  1. På förfrågan länkar jag även till Angela Gossows band, ARCH ENEMY, så också läsaren kan göra jämförelser :)

    SvaraRadera